Vladimír Urbánek
(Kurzy.cz)
Makroekonomika  |  19.08.2013 11:08:43

Německo - spotřebitelská nálada podle GFK v červenci dále rostla

S příchodem letních veder se spotřebitelská nálada v Německu i nadále zlepšuje. V červenci se hodnoty ukazatele ekonomických a příjmových očekávání, stejně jako ochoty nakupovat, ve srovnání s předešlým měsícem, zvýšily. Předpokládá se tudíž, že celkový ukazatel dosáhne v srpnu 7,0 bodu oproti 6,8 bodu v červenci.

S příchodem léta během tohoto měsíce stoupala v Německu nejen teplota, ale i spotřebitelská nálada. Pokračující stabilita v oblasti zaměstnanosti a jen mírný nárůst inflace vedly i v červenci k dalšímu růstu optimismu. To mělo pozitivní dopad jak na ekonomická, tak i příjmová očekávání. Rovněž ochota nakupovat opět vzrostla a dosáhla nejvyšší hodnoty za 18 měsíců.

Ekonomická očekávání: mírné oživení trvá

Ekonomická očekávání německých spotřebitelů již třetí měsíc za sebou rostou, v červenci o 3,2 bodu. Tento ukazatel dosahuje nyní 4,3 bodu a ustálil se na kladné hodnotě, což představuje dlouhodobý průměr. Od konce loňského roku má pozitivní ekonomický výhled rostoucí tendenci, byť zde stále existuje značný prostor pro vylepšení tohoto ukazatele. Fakt, že jeho hodnota je v současné době jen lehce nad průměrem dává tušit, že oživení německého hospodářství bude probíhat velmi pomalu a patrně bude zažívat určité komplikace. Rovněž přetrvávající recese v řadě zemí eurozóny nyní brání rychlejšímu zlepšení ekonomické situace v Německu.

Navíc se zdá, že vládní intervence zaměřené na uklidnění přehřívajícího se bankovního sektoru způsobily určité zpomalení dynamiky růstu v Číně. To by potencionálně mohlo mít dopad na i exportní vyhlídky německého hospodářství.

Stejně jako ekonomický výhled spotřebitelů se v Německu již potřetí za sebou zvýšil i ukazatel podnikatelského klimatu v průmyslu. Firmy v Německu pohlížejí na podnikatelskou situaci pozitivněji než v předchozím měsíci.

Příjmová očekávání: jasně stoupající trend

Pozitivnější ekonomický výhled vedl letos v červenci rovněž k výraznému růstu příjmových očekávání. Došlo ke zvýšení o 6,6 bodu, takže ukazatel nyní dosahuje hodnoty 42,8 bodu. Je to již čtvrté zvýšení po sobě. Vyšší hodnota tohoto ukazatele byla naposledy zaznamenána před více než dvěma lety v červnu 2011, kdy ukazatel dosáhl hodnoty 44,6 bodu. Příjmová očekávání rostou od konce loňského roku.

Hlavním důvodem tohoto mimořádně optimistického pohledu na vývoj osobní finanční situace lidí je stabilita na trhu práce. Ve srovnání se zbytkem Evropy je na tom Německo v tomto ohledu relativně dobře. Německo je jedinou evropskou zemí, v níž došlo od doby před krizí v roce 2007 k významnému poklesu nezaměstnanosti. Mnoha lidem se díky stabilní situaci v oblasti zaměstnanosti zvýšily i reálné příjmy. Je to vidět i na dobrých kolektivních smlouvách uzavřených během posledních měsíců, jež zaznamenávají navýšení mezd kolem 3 procent, což bez ohledu na inflaci zvyšuje kupní sílu pracovníků. Zato penzisté v západním Německu zlepšení letos nepocítí, neboť výše jejich zákonných penzí se v tomto roce prakticky nezmění – došlo k jejich navýšení o nepatrných 0,25 procenta.

Ochota nakupovat: její mimořádně vysoká úroveň ještě stoupla

Celkově optimistická spotřebitelská nálada v červenci se pozitivně odraziIa i na ochotě nakupovat. Tento ukazatel, který již byl na vysoké úrovni, vzrostl o další 4,2 bodu. Dosáhl 40,7 bodu, což znamená, že hladina 40 bodů byla překonána poprvé od ledna 2012. To bylo naposledy, kdy ukazatel dosáhl vyšší hodnoty, a sice 41,8 bodu.

Většina spotřebitelů si i nadále rozmýšlí, zda učinit nějaký větší výdaj. Úroky jsou historicky na nejnižší úrovni, takže tradiční možnosti investování nenabízejí ani vykompenzování inflace. Pro spotřebitele tudíž není příliš lákavé spořit nebo peníze investovat.

Místo toho dávají spotřebitelé přednost „hmatatelné hodnotě“ a investují své prostředky do nemovitostí. V souvislosti s tím se daří dobře takovým odvětvím, jako je nábytkářský průmysl, stavební rekonstrukce a modernizace energetických zařízení. Lidé, kteří nakupují nemovitosti nebo provádějí rekonstrukce, využívají rovněž výhodu mimořádně atraktivních hypotéčních sazeb.

Spotřebitelské klima: stále se zlepšuje

Po dosažení hodnoty 6,8 bodu v červenci se pro tento ukazatel předpovídá na srpen 7,0 bodů. Vyšší hodnota byla naposledy zaznamenána ještě před krizí v září 2007, kdy tento ukazatel dosáhl 7,3 bodu.

Potvrzuje se tedy, že soukromá spotřeba hraje velmi důležitou roli spolehlivého pilíře německého hospodářství. V prvním čtvrtletí díky dobré situaci v oblasti soukromé spotřeby nedošlo k poklesu hrubého domácího produktu do záporných hodnot po druhé za sebou. Takový pokles by pro tuto zemi znamenal návrat k recesi.

Dá se tedy předpokládat, že jelikož vývoj exportu i tendence firem investovat budou v letošním roce poněkud omezeny, bude hrát spotřeba ještě významnější roli. Soukromé spotřebě se dá přičíst téměř 60 procent hrubého domácího produktu. GfK potvrzuje svou prognózu ze začátku letošního roku, že tyto výdaje v roce 2013 vzrostou reálně zhruba o jedno procento.

Avšak předpoklad pozitivního vývoje spotřeby není zcela bez rizika. Největší nebezpečí existují mimo Německo a závisí především na tom, jak se bude vyvíjet dluhová krize. Pokud bude situace znatelně eskalovat, bude to mít vliv na optimismus spotřebitelů a v důsledku toho i na spotřebitelské klima.

V následující tabulce je ukázán vývoj jednotlivých ukazatelů v červenci ve srovnání s předcházejícím měsícem a minulým rokem.

Červenec 2013

Červen 2013

Červenec 2012

Ekonomická očekávání

4,3

1,1

-5,6

Příjmová očekávání

42,8

36,2

36,3

Ochota nakupovat

40,7

36,5

35,8

Spotřebitelské klima

6,8

6,5

5,8

Níže uvedený graf ukazuje vývoj ukazatele spotřebitelského klimatu za posledních pět let:

Ukazatel spotřebitelského klimatu GfK (k červenci 2013)


Tato zjištění jsou převzata z průzkumu „GfK Consumer Climate MAXX”, který je založen na rozhovorech se spotřebiteli (přibližně 2000), jež jsou vedeny jménem Evropské komise. Zpráva obsahuje grafy, prognózy a podrobné komentáře týkající se předpokládaných výdajů spotřebitelů ve 20 různých oblastech spotřebního zboží a služeb. Výzkum spotřebitelského klimatu provádí GfK již od roku 1980.

V následující tabulce jsou přehledně uvedeny jednotlivé ukazatele:


Ekonomická

Očekávání

Tento ukazatel vychází z odpovědí spotřebitelů na následující otázku: „Jak se podle vašeho mínění bude vyvíjet celková ekonomická situace během příštích 12 měsíců?“

(bude se zlepšovat – bude stagnovat – bude se zhoršovat)

Příjmová očekávání

Tento ukazatel vychází z odpovědí spotřebitelů na následující otázku:

„Jak se podle vašeho mínění bude vyvíjet finanční situace vaší domácnosti během příštích 12 měsíců?“

(bude se zlepšovat – bude stagnovat – bude se zhoršovat)

Spotřeba a ochota nakupovat

Tento ukazatel vychází z odpovědí spotřebitelů na následující otázku: „Domníváte se, že je v tuto chvíli rozumné podnikat větší nákupy?“

(doba je příznivá – doba není ani příznivá, ani nepříznivá – doba je nepříznivá)

Spotřebitelské klima

Tento ukazatel vystihuje soukromou spotřebu. Klíčovými faktory jsou příjmová očekávání, ochota nakupovat a tendence ke spoření. Ekonomický výhled má na spotřebitelské klima spíše nepřímý vliv, obecně vzato jako důsledek ekonomických očekávání.

Skupina GfK

GfK je jednou z největších průzkumných společností na světě. Pracuje pro ni 13 tisíc expertů, kteří se den co den snaží objevovat nové hloubkové pohledy na způsob, jakým lidé žijí, myslí a nakupují ve více než 100 zemích světa. GfK se soustavně věnuje inovacím a používá nejnovější a nejinteligentnější technologie a metody, aby umožnila svým klientům jasně pochopit ty nejdůležitější lidi na světě: jejich vlastní zákazníky V roce 2012 tržby GfK dosáhly 1,51 miliardy eur. Pro podrobnější informace prosím navštivte náš web www.gfk.com nebo nás sledujte na Twitteru: https://twitter.com/GfK_en .

Pro více informací navštivte naše webové stránky www.gfk.com
nebo nás sledujte na Twitteru: www.twitter.com/gfk_en

Marion Eisenblätter

GfK SE, Corporate Communications

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář





Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Monitoring ekonomiky

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688