Květnové maloobchodní prodeje nečekaně silné
Čeští spotřebitelé jsou citliví zejména na cenový vývoj. Klesající inflace a příznivější ceny bezesporu ovlivnily ochotu domácností utrácet za kulturu, spot a rekreaci, počítače a komunikační prostředky či textil a obuv. Naopak stále se šetří na potravinách, jejich ceny po loňské nepříznivé úrodě rostly (v posledních měsících se však již stabilizovaly).
Druhá polovina letošního roku by měla být pro české maloobchodníky příznivější než ta první. Již více než rok z historického dna se postupně zvyšující spotřebitelská důvěra by se měla začít promítat do reálně vyšší ochoty domácností utrácet. Tyto tendence by mohl podpořit i fakt, že fiskální konsolidace je již za námi a reálné příjmy domácností by postupně měla podpořit klesající míra inflace. Až do podzimních měsíců by se též neměla zvyšovat míra nezaměstnanosti. Nicméně vzhledem k nepříznivým výsledkům sektoru za první měsíce letošního roku bude i za celý letošní rok jako celek zaznamenán pokles reálných maloobchodních tržeb. Po loňských -0,9 % by však měl letos činit pouhých -0,3 %. Zejména kvůli očekávanému růstu reálných mezd v roce 2014 očekáváme pro příští rok již růst maloobchodních prodejů, a to o 1,9 %.
Autor: Jan Vejmělek
Tyto zprávy pro vás vytváří Investiční bankovnictví KB.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz