Kam se poděli skuteční lídři?
Ryba smrdí od hlavy, praví známé rčení. Pokud něco nefunguje ve firmě (nebo i ve státě), je potřeba začít od horních pater. Pohled nám tak padne na lidi, kteří vedou ostatní. Vedení lidí je jednou ze stěžejních činností každého manažera. Samozřejmě, každý vrcholový manažer musí mít přesně definovaný cíl, dobře propracovanou strategii, precizně připravenou organizaci firmy, ale pokud nemá vůdčí schopnosti, nedokáže lidi stmelit, nedokáže vzbudit u lidí důvěru a nedokáže je strhnout svým směrem, zůstane jeho vztah k lidem pouze ve formální rovině. Lidé tak budou vesměs pracovat do výše své mzdy. Dokážeme si jistě představit, jakou výkonnost, jaký tah, pak taková firma má. Na téma leadershipu bylo již napsáno mnoho: co znamená „mít vůdčí schopnosti“ neboli způsobilost k vedení lidí, dají se tyto schopnosti získat, a pokud ano, jak? Jak v lidech vytvořit důvěru a dokázat je strhnout „svým“ směrem? Jaký je rozdíl mezi lídrem a manažerem apod. Zdá se však, že tato obecná znalost o leadershipu nestačí.
Nerad bych
zevšeobecňoval, nicméně každý máme svou zkušenost, ať už z praxe vlastní
či obecně, z života. Stačí se podívat kolem sebe – do života osobního,
podnikového či do toho politického. Kolik lídrů kolem sebe vidíte? A pokud jste
člověk, který vede druhé, jakou známkou od 1 do 5 byste jako lídra ohodnotil
sám sebe? A jakou známku by Vám asi dali na stejnou otázku Vaši lidé? Na základě
vlastní zkušenosti nemohu než konstatovat: skutečného lídra aby člověk jako
jehlu v kupce sena hledal. Lídři typu T.G.Masaryka či T. Bati (abych
vzpomněl zástupce jak politické tak podnikatelské scény) nám žalostně v dnešní
společnosti chybí. A to je obrovská škoda, neboť jsem přesvědčen, že 99% lidí
má na víc, než co předvádí. Chybí nám pouze skuteční lídři, kteří by z nás
ono „víc“ dostali. Proč? Mám za to, že důvodů je několik:
1. Morální
charakter, resp. vnitřní rozměr člověka – dnešním rádoby lídrům chybí pevné
morální hodnoty (nejde o moralizování, ale o pevné hodnoty) a integrita (tedy
soulad mezi myšlením, slovy, činy). V jednom filmu se praví: „Máte slabé
vůdce. A slabé je máte proto, protože jsou morálně rozložení.“
2. Chybí
vize – dle průzkumu pouhá 3% lidí má cíle pro to, co by chtěli dosáhnout.
Možná jsme coby český národ postiženi filmem o básnicích a seznáváme, že mít za
5 let první auto a za 7 let první dovolenou v Chorvatsku, je směšné. Kde
chybí vize, lid strádá, praví se v Bibli. Vize je jako olej do motoru. Je
jako zážeh energie, když se nedostává sil v krizi. Kde je vize a účel, tam je
dlouhodobá životnost firem – opět doloženo na průzkumu. Navíc máme tendenci
předimenzovávat krátkodobé cíle a poddimenzovávat dlouhodobé cíle. Z toho pak
plyne opět mnoho negativních důsledků.
3.
Instantní doba a prachbídná vytrvalost – všichni chceme vše, hned. Trpělivé
čekání na příležitost, formování vnitřního charakteru, trénování dovedností,
přepínání svých sil, aby se vytrénovali do konkrétní podoby, není něco, co by v době
instantních polévek, instantních káv a rychle dostupných úvěrů frčelo. Tak se
stáváme opravdu neskutečně vnitřně slabí, každá větší překážka nás odradí.
Chybí vůle bojovat za správnou věc, navzdory nepřízni osudu a okolností.
Nicméně i Abraham Lincoln – pokud použiji opět jeden příklad za všechny – byl skoro
celoživotní „packal“, vč. toho, že několikrát neúspěšně kandidoval na
amerického prezidenta, a nakonec to byla persona „par excellanc“.
4.
Neochota sloužit – všichni skutečně pozitivní lídři v sobě měli
hluboce zakořeněnou touhu sloužit druhým lidem, být jim prospěšní. Kolik lidí
dnes, ať už vezmeme v potaz politickou či podnikatelsko-manažerskou scénu,
chce opravdu svou funkcí sloužit druhým lidem? Takový člověk by mimochodem byl
brán spíše za směšného snílka. Vládne nám sobectví a to je mor jak pro
společnosti, tak pro skutečně pozitivního lídra.
5. Slabé
komunikační schopnosti – je to až paradox, vzhledem k faktu, kolik
školení a kurzů na oblast soft-skills máme dnes k dispozici. Zdá se tedy,
že komunikační trénink není tou nejlepší cestou k tomu, jak zlepšit své
komunikační dovednosti. Co tedy dělat? Obávám se, že má odpověď Vás neuspokojí.
Je třeba rozšířit slovní zásobu. Tedy hodně číst. Mít zkrátka načteno. Člověk,
který bude mít v aktuální slovní zásobě cca. 3.000 slov logicky nemá šanci
proti tomu, který má slovní zásobu na úrovni 10.000 slov. Průzkumy ukazují, že
se slovní zásobou jsme na tom špatně. Kolik z nás dosahuje aktuální slovní zásoby
alespoň 5.000 slov? K tomu, když se pak přidá trénink komunikačních
dovedností, můžeme se bavit o tom, že se posouváte coby skvělý řečník a
komunikátor výrazně dopředu. Čili nikoliv televize, ale kvalitní knihy jsou cestou…
Takto bych mohl pokračovat dál, nicméně článek by začal být příliš dlouhý a odrazoval by od čtení. Máte-li však o dané téma zájem, můžete plynule pokračovat na stránky www.dovednostimanazera.cz či využít služeb společnosti J.I.P. pro firmy s.r.o., www.jip-pf.cz
Tento příspěvek poskytuje marketingový specialista, odborník na růst a rozvoj firem, podnikatel, školitel, lektor a kouč v oblastech management, prodej, marketing a finance – Ing. Bc. Jiří Jemelka, zakladatel společnosti J.I.P. pro firmy s.r.o. zaměřené na zvyšování produktivity v obchodních i výrobních firmách (www.jip-pf.cz), provozovatel specializovaného webu www.restrukturalizace.cz a marketingového poradenství na www.btci.cz. Vystudoval VŠB-TU Ostrava, obor Management a Ekonomika, dálkově studoval na Impac University, USA, Florida 2005, studijní obor: Operations Organization.
10 let se Jiří Jemelka věnuje podnikovému a marketingovému poradenství, rozvoji, revitalizaci a restrukturalizaci firem, a vzdělávání podnikatelů, manažerů, marketingových pracovníků a obchodníků. V roce 2011 byla úspěšnost projektů na úrovni 80%. V roce 2013 vydal knihu o obchodování: Prodej, dřina nebo hra – více na: www.grada.cz Na tomto místě je Vám k dispozici se svými názory, které souvisí s podnikáním, managementem, marketingem a prodejem. Pokud řešíte složité otázky v oblasti provozu Vašeho podniku, personalistiky, financí, marketingové strategie či výkonnosti prodejního týmu a zajímal by Vás názor experta na podnikatelské, manažerské a marketingové poradenství, zvyšování tržeb a čistého zisku, neváhejte se na nás obrátit s Vaší otázkou a zjistíte, že na oplátku získáte informace, které jsou o reálném světě, rychlé aplikaci, stimulaci k výkonům, výsledkově zaměřené, nikoliv teoretické a hlavně – ziskotvorné. Pište na email: jiri.jemelka@jip-pf.cz, volejte na: 603995052.
Poslední zprávy z rubriky Okénko pro podnikatele:
Přečtěte si také:
Prezentace
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Štěpán Křeček, BHS
Tři měsíce v řadě klesají ceny potravin v České republice nejrychleji ze všech zemí Evropské unie
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz