Hrozí zánik železnice v regionech? Kalousek chce škrtat v dopravě
Místo těchto dotací by kraje měly dostávat výnosy z rozpočtového určení daní ve výši 2,05 miliardy korun ročně. Regiony touto změnou by ovšem přišly o částku ve výši 600 milionů korun. "Jde o dohodu nejvyššího vedení," řekl Mediafaxu mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák. Pokud příslušný zákon projde legislativním procesem, mohl by platit už od příštího roku.
V krajích, které vedou sociální demokraté, ovšem záměr vyvolal zásadní nesouhlas, a to ze tří důvodů. Snížení dotace by mohlo ohrozit dopravní obslužnost, výrazným způsobem by se rušily vlakové spoje.
"Pokud by výše peněz závisela na výnosech z rozpočtového určení daní a státu se daně nedaří vybírat, není zajištěný v dalších letech ani tento objem," řekl Mediafaxu stínový ministr dopravy a hejtman Plzeňského kraje Milan Chovanec (ČSSD). Třetím důvodem jsou pak již podepsané smlouvy. Ty kraje podepsaly s přepravci na deset let a vyprší v roce 2021.
Pokud by například Plzeňský kraj přišel o svou část dotací ze zmíněných 600 milionů korun, chybělo by mu několik desítek milionů korun. Vývoj by šel podle hejtmana dvěma směry. Buď by se podařilo vypovědět smlouvy s dopravci a snížit v čistém přepočtu počet spojů o tři až čtyři procenta. Pokud by se smlouvy nepodařilo vypovědět, hrozilo by, že se zruší kolem osmi procent spojů, dodává Chovanec.
S názorem hejtmanů souhlasí i předseda odborového sdružení železničářů Jaroslav Pejša. Financovat dopravu způsobem, jak navrhuje ministr Kalousek je podle něj nesmysl a nelze v tom případě uzavřít dlouhodobé smlouvy. "Vytváří se tlak na kraje, aby si dopravu financovaly také z jiných zdrojů," řekl. Pokud by se měly konat protesty, muselo by to být hodně rychlé vzhledem k tomu, že v září už musejí být hotové plány dopravy na další rok.
Snížení přidělených peněz by mělo dopady i do jiných rezortů upozorňují hejtmani. Zvýší se silniční doprava a to bude mít dopad na životní prostředí," uvádějí.
Ministerstvo financí navíc požádalo, aby materiál nemusel procházet standardním připomínkovým řízením, vyjádřit se k němu bude moci pouze ministerstvo dopravy, asociace krajů, hlavní město Praha, Sdružení místních samospráv a Svaz měst a obcí.
Stát již od července plánuje omezit dálkovou železniční dopravu, zruší desítky spojů.
Naposledy, když ministr financí Miroslav Kalousek (TOP 09) nechtěl respektovat memorandum a plánoval snížit finanční prostředky na chod železnice, zvedla se vlna odporu, zejména mezi železničními odbory, které vyhrožovaly stávkou.
Memorandum, pod které podepsala úřednická vláda premiéra Jana Fischerova, stanovilo, že v roce 2010 půjde navíc pro České dráhy 2,65 miliardy korun. Částka se bude postupně zvyšovat o inflaci až do roku 2019.
Ministerstvo financí volá po úsporách a spravedlivějším řešením, to by podle jeho názoru měla přinést avizovaná změna.
TNBiz.cz - Zprávy TNBiz jsou zpravodajským kanálem Televize Nova, TN.cz společnosti CET 21. TN.cz přináší zpravodajství z domácí i zahraniční ekonomiky a politiky.
Poslední zprávy z rubriky Z domova:
Přečtěte si také:
Prezentace
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz