(Kurzy.cz)
ČR - maloobchod v lednu rostl o 0,4%, nejvyšší růst internetového prodeje za 2 roky
Tržby v maloobchodě včetně motoristického segmentu po očištění o sezónní vlivy vzrostly v lednu reálně meziměsíčně o 0,4 %. Meziročně se tržby očištěné o vliv počtu pracovních dní snížily o 0,5 %, stejně jako bez očištění. Meziroční pokles tržeb byl ovlivněn zejména vývojem prodeje v motoristickém segmentu.
Po očištění o sezónní vlivy se tržby v maloobchodě včetně prodeje a oprav motorových vozidel v lednu reálně meziměsíčně zvýšily o 0,4 %; meziročně očištěné o vliv počtu pracovních dní klesly o 0,5 %, stejný pokles zaznamenaly tržby bez očištění. Meziroční pokles při stejném počtu pracovních dní v lednu letos i loni ovlivnil nižší prodej v motoristickém segmentu, naopak k jeho zmírnění přispěl růst v maloobchodě (viz tabulka č. 2).
Sezónně očištěné tržby za prodej a opravy motorových vozidel (CZ-NACE 45) reálně meziměsíčně stagnovaly a meziročně po očištění o vliv počtu pracovních dní i neočištěné klesly o 3,5 %. Meziročně se neočištěné tržby za prodej motorových vozidel (včetně náhradních dílů) snížily o 4,1 % a za opravy o 1,1 %.
V maloobchodě včetně prodeje pohonných hmot (CZ-NACE 47) se sezónně očištěné tržby zvýšily reálně meziměsíčně o 0,4 % a meziročně očištěné o vliv počtu pracovních dní o 0,7 %, shodně jako bez očištění. Růst zaznamenal prodej nepotravinářského zboží o 1,9 % i potravin o 0,1 %, naopak prodej pohonných hmot klesl o 2,2 %.
Nejdynamičtěji rostly tržby za prodej přes internet či prostřednictvím zásilkové služby (o 23,7 %). K celkovému růstu přispěl také vyšší prodej počítačového a komunikačního zařízení (o 4,6 %), farmaceutického, zdravotnického a kosmetického zboží (o 4,5 %) a oděvů a obuvi (o 1,4 %). Prodej v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin, kde mají největší vliv velké obchodní řetězce, se zvýšil o 0,3 % (podnikům se 100 a více zaměstnanci v této skupině se tržby zvýšily o 0,7 %). Naopak ve specializovaných prodejnách s potravinami se tržby snížily o 2,5 %, nižší zájem spotřebitelů zaznamenaly rovněž prodejny s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci (o 2,7 %) a s výrobky pro domácnost (o 1,2 %).
Cenový deflátor (CZ-NACE 47) ke stejnému období předcházejícího roku (bez vlivu DPH) činil 99,8 %. V porovnání s prosincem 2012 se zvýšil o 0,3 p.b. Meziroční růst cen byl zaznamenán u potravin a farmaceutického, zdravotnického a kosmetického zboží, naopak u většiny nepotravinářského zboží pokračovalo snižování cen, nejvýrazněji v sortimentu počítačového a komunikačního zařízení.
Mezinárodní srovnání vývoje maloobchodních tržeb v zemích EU je k dispozici na: (http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/eurostat/home).
Upozornění:
Počínaje Rychlou informací za leden 2013 došlo ke změně báze krátkodobých statistik. Kromě změny základního období u bazických indexů, které místo k průměru roku 2005 jsou nově poměřovány k průměru roku 2010, došlo i k použití váhového schématu roku 2010. V souladu s metodikou Eurostatu byl na nových vahách proveden zpětný přepočet do roku 2009, což mělo za následek revizi bazických i meziročních indexů. Více informací v Metodice.
Zdroj: ČSÚ
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz