Vladimír Urbánek
(Kurzy.cz)
Makroekonomika  |  03.01.2002 12:22:09

MF - státní rozpočet v r. 2001 předběžně -67,7 mld.Kč


M i n i s t e r s t v o   f i n a n c í

Datum: 3. 1. 2002

c: Předběžné výsledky Státního rozpočtu ČR za rok 2001 podle pokladního plnění


Podle předběžných bankovních údajů o pokladním plnění státního rozpočtu skončilo hospodaření státního rozpočtu za rok 2001 výsledným schodkem ve výši –67,7 mld , když celkové příjmy dosáhly výše 626,2 mld a celkové výdaje byly čerpány v objemu 693,9 mld .

Dosažené výsledky státního rozpočtu za rok 2001 je nezbytné posuzovat ze dvou hledisek. Na jedené straně jde o hodnocení plnění údajů schválených zákonem č. 491/2000 Sb., o státním rozpočtu na rok 2001, na straně druhé pak je nezbytné přihlížet k mimořádným výdajům schválenými zákony o dluhopisových programech v průběhu roku 2001 v celkové výši 46,2 mld (kampeličky 6,0 mld , sucho 4,1 mld , ztráta KoB za rok 1999 36,1 mld ) a ke zmocnění ministra financí (§ 3, odst. 4, zák. č. 491/2000 Sb. o státním rozpočtu na rok 2001) k překročení výdajů na povodně, restituce a Kosovo ve výši 1,7 mld , které jdou nad rámec výdajů původně schváleného SR. Proto do rozpočtu pro hodnocení musí MF zahrnout i vlivy dodatečných zvýšení výdajů Státního rozpočtu ve výši skutečně realizovaných výdajů na tyto tituly.

Z nich bylo ze státního rozpočtu skutečně vynaloženo celkem 34,9 mld , o zbývající část celkem 13 mld (návratná finanční výpomoc Zajišťovacímu fondu družstevních záložen - 0,9 mld a zbytek ztráty KoB - 12,1 mld ) se zvýší výdaje státního rozpočturoce 2002.

Příjmová strana státního rozpočtu

Skutečně dosažené celkové příjmy státního rozpočtu (626,2 mld ) zaostaly za upraveným rozpočtem o 9,8 mld (plnění na 98,5 %) a meziročně vzrostly o 6,8 % (rozpočet počítal s růstem proti očekávané skutečnosti roku 2000 o 6,4 %).

Rozhodující podíl na tomto výpadku představují nedaňové a kapitálové příjmy, a to částkou 16,8 mld . Zde se projevil vliv výpadku 18,2 mld z prodeje licencí UMTS.

Daňové příjmy včetně pojistného na sociální pojištění byly celkově překročeny o 4,4 mld . Přitom čisté daňové příjmy jako celek nebyly naplněny o 3,5 mld , zejména v důsledku nižšího inkasa přímých daní (DPH –14,7 mld , spotřební daně –1,5 mld ). Tyto výpadky však výrazně kompenzovaly daně z příjmů, kterých do rozpočtu připlynulo o 18,2 mld (z toho daň z příjmů právnických osob o 16,1 mld ) více.

Na pojistném na sociální zabezpečení stát inkasoval v souladu s růstem jeho základny (zejména mzdy a osobní příjmy) o 7,9 mld více než uvažoval rozpočet a meziročně se ještě silněji zdůraznila jeho tendence k růstu. Za rok 2001 meziročně vzrostlo pojistné o 9,1 %, když v předcházejícím roce činil meziroční růst 5,3 %.

Překročeny byly i příjmy nově zařazené kapitoly operace státních finančních aktiv (OSFA) – o 2,6 mld , a to zejména v důsledku prodeje směnek a.s. Tourinvest (1,7 mld ).

Ze souhrnných předběžných údajů je patrné, že se podařilo pokrýt podstatnou část výpadku příjmů z tak často publikovaných prodejů licencí na UMTS.

Při hodnocení příjmové strany státního rozpočtu je zejména třeba vidět že meziročně rostly daňové příjmy včetně pojistného na sociální zabezpečení o nezanedbatelných 6,9 %, zatímco v roce 2000 pouze o 3,6 %.

Výdajová strana státního rozpočtu

Skutečně vynaložené celkové výdaje státního rozpočtu za rok 2001 činí 693,9 mld . Na úvod jejich hodnocení zdůrazňujeme, že obsahují i všechny skutečně realizované výdaje, o kterých Poslanecká sněmovna rozhodla nad rámec původně schváleného státního rozpočtu. Původní státní rozpočet výdajů 685,2 mld činí po těchto Parlamentem schválených úpravách celkem 720,1 mld .

Oproti upravenému rozpočtu tak došlo k celkové úspoře 26,2 mld . Hlavním důvodem této úspory je fakt, že struktura úhrady ztráty Konsolidační banky za rok 2000 původně vedla k rozpočtovému očekávání výdaje 18,8 mld . Ve skutečnosti však rozpočet potřeboval pouze 3,6 mld , tj. o 15,2 mld méně. Další úspory celkem 3,7 mld byly dosaženy v kapitole Státní dluh na úrocích z dluhové služby, kde se projevil všeobecný pokles úrokových sazeb a změna v přístupu k využití dočasně volných peněžních aktiv státu, kterou umožnil (na návrh MF) nový zákon o rozpočtových pravidlech. Stát podle předběžných výsledků ušetřil na mzdách včetně příslušenství cca 1,9 mld .

roce 2001 bylo na sociálních dávkách vyplaceno o 2,8 mld více než uvažoval rozpočet v důsledku vyšších důchodů o 3,3 mld a úspory 0,5 mld dávkáchnezaměstnanosti .

Na tomto místě je třeba veřejnosti připomenout, že nový zákon o rozpočtových pravidlech, který je v platnosti od roku 2001 vede ke zvýšení transparentnosti celkových výdajů státního rozpočtu zejména zahrnutím nové kapitoly operace státních finančních aktiv.

Další novinkou je převoditelnost úspor výdajů do rezervních fondů organizačních služek státu k užití v dalším roce. Z tohoto titulu se podle předběžných odhadů převádí k tíži výdajů roku 2001 cca 2 až 3 mld .

Celkové výdaje státního rozpočturoce 2001 meziročně vzrostly o 9,8 %. V těchto výdajích jsou však podle nových rozpočtových pravidel nezanedbatelné položky státních finančních aktiv celkem 31, 3 mld , které v minulosti státní rozpočty neovlivňovaly. Po očištění o operace státních finančních aktiv růst činí 4,8 %.

Souhrnný schodek státního rozpočtu roku 2001

Výsledný schodek státního rozpočtu činí 67,7 mld . Rozdíl příjmů a výdajů ve schváleném státním rozpočtu činil 49 mld a Poslanecká sněmovna zvýšila dodatečnými zákony tento schodek na 84,1 mld . Oproti tomuto konečnému rozhodnutí sněmovny je výsledný schodek o 16,4 mld nižší.

Tento výsledek vytváří původně vládou deklarovaný předpoklad, že v roce 2001 nedojde k vyššímu zadlužení z titulu realizace státního rozpočtu než schválil Parlament a tak bude možné řešit překročení rozpočtovaného schodkuroce 2000.

Jeho podíl na HDP v b.c. představuje 3,18 %. Součástí schodku je i převaha výdajů na důchody (vč. správních výdajů) nad příjmy z pojistného na sociální zabezpečení připadající na důchody ve výsledné výši –19,0 mld .

Do financování schodku byly v roce 2001 zapojeny rezervy ve státních finančních aktivech ve výši 11,9 mld . Zbytek schodku je financován z výnosů státních pokladničních poukázek.

Státní dluh se v roce 2001 zvýšil ze 289,3 mld. na konci roku 2000 na 345,1 mld. na konci roku 2001. Absolutní přírůstek státního dluhu za rok 2001 činí 55,8 mld. a jeho podíl na HDP se tak zvýšil ze 14,8 % na 16,2 %.


Ministerstvo financí
Letenská 15, Praha 1

Oddělení pro styk s veřejností
Mgr. Jana Vargová
Vedoucí a tisková mluvčí
Telefon: 02/57042636
Fax: 02/57042648
e-mail: jana.vargova@mfcr.cz
www.mfcr.cz

 

 

 

 



Čtete přílohy ?


K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář





Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Monitoring ekonomiky

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688