Akcieatrhy (Akcieatrhy.cz)
Investice  |  11.09.2012 11:45:11

Globální infrastruktura v deficitu aneb kam na investice


“Akcieatrhy.cz“

Pod pojmem infrastruktura si obyčejně představujeme silnice, linky vysokého napětí, elektrárny, letiště, autobusové linky, dálnice, železnice, přístavy, mosty, kanalizaci a vodohospodářské stavby, nemocnice atd. Jsou to kostky lega, které dohromady tvoří strukturu, která je nezbytná k růstu státu, města, společnosti, komunálního, ekonomického, sociálního a finančního rozvoje.

Existuje přímý vztah mezi konkurenceschopností příslušného státu a rozvojem jeho infrastruktury. Nicméně se ukazuje, že globální ekonomický vývoj začíná narážet na nízkou vybavenost v infrastruktuře a globální deficit ve vybavenosti se pohybuje mezi 40 až 70 biliony USD. Investice do moderní infrastruktury by podle měly v letech 2005 až 2030 dosáhnout minimálně 40 bilionů USD.

Investice do infrastruktury podle geografické polohy:

• Střední východ 0,9 bilionu USD
Afrika 1,1 bilionu. USD
USA/Kanada 6,5 bilionu USD
• Jižní Amerika/Latinská Amerika 7,4 bilionu USD
Evropa 9,1 bilionu USD
Asie/Oceánie 15,8 bilionu USD

Investice do infrastruktury podle sektorů:

Voda a kanalizace 22,6 bilionu USD
Elektřina 9,0 bilionu USD
Silnice a železnice 7,8 bilionu USD
Letiště/přístavy 1,6 bilionu USD

Organizace CIBC World Markets v roce 2009, odhadovala potřebu vynaložit z veřejných zdrojů do tvorby infastruktury množství 35 bilionů USD. OECD odhadovala celkovou výši investic do infastruktury v následujících 20 letech ve výši 71 bilionů USD.

Vzrůst mobility je tahounem hospodářského růstu jak v rozvojových, tak v rozvinutých zemích. Přepravní cesty jsou plánovány a budovány i několik desítek let a jejich současná struktura a množství přestávají stačit prudkému hospodářskému vývoji. Zlepšení mobility je podstatnou položkou pro zvýšení hospodářského růstu v rozvíjejících se zemích a kupříkladu růst osobní přepravy auty v Číně má v důsledku zvýšený růst zájmu o americké automobily. To však předpokládá vybudování silniční a dálniční infrastruktury.

Světové ekonomické fórum konstatovalo, že deficit v budování světové infrastruktury bude dosahovat po dobu následujících 20 let 2 biliony dolarů ročně.

OECD odhaduje, že do roku 2030 bude vynaloženo na budování infrastruktury pouhých 24 trilionů USD, místo požadovaných 71 bilionů USD, což vytvoří deficit ve výši mezi 16 až 47 biliony USD.

Čtěte dále:
Dobrá zpráva pro železnice - špatná pro ropovody
Cena ropy v područí písku a ropovodů aneb ropa teče, ale nemá ...
Zemní plyn, strategická investice nebo věčný propadák aneb jaký ...

Infrastruktura má stejně jako všechno ostatní svoji životnost, a pokud do ní nebude investováno, bude příliš stará a náchylná k poruchám. Sucho v Londýně v roce 2006 ukázalo, že ze staré vodovodní infrastruktury, kdy některé trubky pocházejí ještě z doby královny Viktorie, uniká denně stovky a tisíce hektolitrů pitné vody denně. V důsledku zastaralé infrastruktury zůstalo v New Yorku 100 tisíc lidí bez elektřiny v důsledku výpadku elektrického napětí. U 2 milionů obytných domů, což zahrnuje zhruba 15% populace New Yorku je stáří elektrických kabelů mezi 30 až 60 roky.

Americká společnost inženýrů (ASCE) ve své zprávě z roku 2009 označuje infrastrukturu v USA školní známkou 4. Ve své zprávě z roku 2011 uvádí, že zanedbané investice do infrastruktury stojí americkou ekonomii okolo 876 tisíc pracovních míst a pokles HDP do roku 2020 o 897 miliard v důsledku nevytvořeného růstu. I jen dílčí investice do infrastruktury by v USA přinesly:

• Vyšší HDP o 416 miliard USD
• Záchrana 700,000 pracovních míst
• Růst osobních příjmů o 541 miliard USD.

Závěr

Globální deficit v infrastruktuře omezuje budoucí hospodářský růst a osekávání výdajů v důsledku šetření a omezování zadluženosti podvazuje možnosti budoucího podnikání. Soukromé firmy nebudou investovat své peníze do oblastí s nerozvinutou infrastrukturou. Investice do infrastruktury ve výši 1% HDP přináší zhruba dvojnásobný výnos, než snížení daní o 1%, což je dáno tím, že spotřebitelé snížení daní promítnou do výše svých úspor, nebo je spotřebují za dovozové zboží. Investice do infrastruktury mohou přinést zajímavé zisky i v případě, že budeme investovat do stavebních a výrobních firem budujícím tyto zdroje.

Tyto zprávy pro vás vytváří Akcieatrhy.cz
K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář

Poslední zprávy z rubriky Investice:

Čt 17:30  Bitcoin roste o 4 % před čtvrtým půlením💥 X-Trade Brokers (XTB)
Čt 16:44  Akciové trhy: Evropské trhy většinou rostly - Komentář Investiční bankovnictví (Komerční banka)
Čt 16:41  NATGAS po zprávě EIA mírně roste X-Trade Brokers (XTB)




Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688