Kurzy.cz - Akcie cz, kurzy měn, forex, zlato.
TOP: Akcie CZ Akcie svět Kurzy měn Komodity Zlato Forex Diskuze Zákony Kalkulačka Hypotéky Tarify Práce Půjčky Počasí

Akcieatrhy (Akcieatrhy.cz)
Investice  |  3.9.2012 12:12:15

Námořní doprava: hrůzostrašné akcie



“Akcieatrhy.cz“

Okolo 100 německých lodních společností již skončilo a dalších 800 je v ohrožení insolvence. A Němci v tom nejsou sami. Nejstarší britské rejdařství Stephenson Clark, jehož vznik lze vysledovat v roce 1730 ohlásila bankrot na začátku srpna. Ukončila tak kapitolu vývozu uhlí během průmyslové revoluce. Firma Stephenson Clark doplatila na přepálené investice vzniklé sázkou na Čínu.

Německo je supervelmocí v kontejnerové přepravě s podílem 40 procent na světovém trhu. Nicméně mnoho německých rejdařství špatně odhadlo hospodářský cyklus a nyní se musí potýkat s nadbytkem lodí a s nárůstem dluhů.

Počty přepravovaných kontejnerů v evropských přístavech v červnu prudce klesly a rozmetaly naděje na letní sezónní růst. Import ze Severní Ameriky klesl o 7,5 procenta, z Asie dokonce o 9%. Přeprava ve Středozemním moři se snížila dokonce o 16 % v důsledku recese v Řecku, Itálii, Španělsku a Portugalsku.

Přepravní ceny jsou noční můrou většiny společností. Ceny stěží pokrývají provoz a kdo má z minulosti nějaké dluhy, tomu rostou potíže. Ani Pacifik není ušetřen problémů. Dánské rejdařství Maersk ztrácí na přepravě mezi Čínou a Austrálií na každém kontejneru 200 USD.

Čtete dále:
Investice do akcií solárních společností: Jen těžko najdete rizikovější investici
Radí Vám někdo nákup akcií solárních společností? Neposlouchejte ...

Německé společnosti čelí poklesu důvěry ze strany bankovního sektoru. Pokud někdo nemá zajištěný přísun peněz, je téměř nemožné dostat půjčku od banky. Commerzbank druhá největší poskytovatelka půjček rejdařským společnostem nyní vlastní flotilu vyvlastněných lodí v důsledku nesplácených půjček. Počet úvěrů banka snížila o 20 miliard euro, aby minimalizovala risk a vyhověla tak novým přísnějším pravidlům EU.

Nová pravidla financování nutí banky rychle snižovat riziko a zvyšovat úroky, což však ve svém důsledku vede k přerušení úvěrování reálné ekonomiky. Nejméně 20 velkých bank poskytujících úvěry rejdařským společnostem přerušilo jejich úvěrování. Rejdařství je tak nejvíce zasaženo novými regulačními pravidly. Banky redukují svá portfolia a vypovídají úvěrové smlouvy.

Druhým zasaženým je sekundární trh s použitými plavidly. Ceny tankerů a kontejnerových lodí jsou dokonce na nižších úrovních, než byly během krize v letech 2008-09 ClarkSea Index přepravy klesl od roku 2008 o 80 procent. Baltic Dry Index spadl dokonce o 90 procent. Ceny kontejnerové přepravy sice velice mírně vzrostly, ale malé lodě si vydělají sotva na provoz a vysoké ceny ropy doslova užírají zisky.

Je to spirála. Vlastníci nemají na provoz a bez půjčky nemohou vyplout, nízké přepravní ceny pak neumožňují splácet úvěry. Velké a dobře řízené společnosti to přežijí, ostatní půjdou do šrotu.

Je zde však jeden zajímavý moment. Řecká rejdařství využívají potíží německých společností a potichu vykupují krachující společnosti. Řecká rejdařství mají kupodivu dostatek hotovosti, a nějaká řecká krize je netrápí. Řeckým rejdařům se během poslední bubliny dařilo prodávat svoje lodě prudce rostoucímu trhu na vrcholu cyklu a nyní je za zlomek ceny kupují zpět. Řecká společnost Costamare investovala od roku 2011, do obnovy své flotily 1,2 miliardy USD. V minulém měsíci koupila loď Stadt Lubeck za 11 milionů USD od krachující německé firmy. Zarážející je, že Hypovereinsbank, která ze 100 % financovala tento obchod, naprosto odmítala jednat s německými rejdaři.

Řecká rejdařství mají ještě další výhodu. Když byl před dvěma roky na státní návštěvě Řecka čínský premiér, poskytl řeckému rejdařskému průmyslu půjčku ve výši 5 miliard USD s cílem získat silnou pozici na evropském přepravním trhu a zajistit financování objednávek lodí v čínských loděnicích.

Dvě třetiny německých rejdařství jsou v potížích a čelí finančním problémům. Pokud bude krize pokračovat delší dobu, může se klidně stát, že se Řecko stane největším světovým kontejnerovým přepravcem. Je ironií osudu, že mu k tomu mohou napomoci německé dluhy.

Více zpráv k tématu Česká námořní plavba

Tyto zprávy pro vás vytváří Akcieatrhy.cz
Hodnocení článku: 10 | 8 | 6 | 4 | 2 | 0


Poslední zprávy z rubriky Investice:

St 18:04  Glencore: Trh s ropou čeká hra na kočku a na myš Patria (Patria Online)
St 17:30  Jaroš: ČSSD v Praze by neměli vést lidé se stigmatem volby Ekonomický deník (Ekonomický deník)
St 17:19  Summary - Credit Suisse a farmaceutické tituly Patria (Patria Online)


Námořní doprava: hrůzostrašné akcie

Diskuze a názory

Na dané téma nejsou žádné názory.






Zobrazit sloupec 

Kalkulačka

Výpočet čisté mzdy

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Sociální příplatek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Důchodová kalkulačka

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby

Běžné účty

Hypotéky

Stavební spoření

Podílové fondy

Směnárny - Euro, Dolar

Práce, Úřad práce

Programátor python

Developer Java

Investice

Makroekonomika - ČNB

Zlato online, Stříbro, Ropa

Burza - ČEZ

Pojištění

Povinné ručení

Penzijní připojištění

Penzijní fondy

Podnikání

Obchodní rejstřík

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Nový občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Další odkazy

Auto - TÜV spolehlivost

Monitoring ekonomiky

Mapa webu

Volby

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Copyright © 2000 - 2016

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.,

ISSN 1801-8688

Ochrana údajů