Vláda schválila pravidla prodeje nevýdělečných železničních tratí
PRAHA (MEDIAFAX) - Ministři kabinetu Petra Nečase (ODS) ve středu odsouhlasili pravidla prodeje nevýdělečných železničních tratí z majetku Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) do rukou soukromníků. Vláda původně debatu přerušila na začátku března, tentokrát ji podle zdroje agentury Mediafax úspěšně dokončila.
"Prodej tratí zajistí prostředky pro SŽDC, která v posledních letech řeší nedostatek finančních prostředků, a úspory přinese patrně také ve vztahu ke státnímu rozpočtu," uvedl ministr dopravy Pavel Dobeš (LIDEM).
"Vedli jsme velmi podrobnou debatu o tom, co s těmito tratěmi, co v případě, že je nebude chtít vůbec nikdo, to znamená ani obce, ani kraje. Co dělat s tím, že se jedná o pozemky, ale také o údržbu celého traťového tělesa včetně různých mostů, mostků, propustí a podobně. Je to technicky složitý problém," prohlásil v březnu Nečas. Tehdy se domníval, že projednávání se přeruší na měsíc, nakonec pauza trvala více než trojnásobnou dobu. Mezi tím proběhla diskuse mezi ministerstvem, městy a krajskými úředníky.
Podle Dobešova rezortu má stát vypsat výběrová řízení na budoucí vlastníky nerentabilních tratí a zájemci by mohli získat dotaci na jejich provoz. Ve výběrovém řízení bude podle schváleného materiálu hlavním parametrem cena, kterou zájemci za dráhu nabídnou.
U tratí bude určená cena obvyklá a zjištěná (administrativní), pokud bude zjištěná vyšší, zaplatí zájemci tuto částku. Protože se ale železniční tratě běžně neprodávají, bude obtížně určit cenu obvyklou. Pokud by trať nikdo za zjištěný obnos nechtěl, může dojít k jeho snížení.
Když se zájemci o koupi nenajdou, budou se tratě moci převést pod ministerstvo obrany. Když je ani to nebude chtít, mohou je získat obce nebo kraje zdarma. "Pokud ani ty nebudou mít o dráhy zájem, navrhuje se zahájit správní řízení o zrušení dráhy nebo části dráhy, popř. pokračovat v již zahájených řízeních," napsali úředníci v předkládací zprávě. Ministerstvo tak vyšlo vstříc obcím a krajům, které by měly o tratě zájem.
Dotaci od Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) dostanou provozovatelé dráhy pouze tehdy, když zajistí její provoz po celé délce, budou po ní muset jezdit v průměru minimálně dva páry vlaků denně. Výše podpory se bude odvíjet podle skutečného počtu vlaků. "Skutečná výše přidělených prostředků se bude odvíjet od disponibilních zdrojů v rozpočtu SFDI," dodalo ministerstvo.
S tímto plánem nesouhlasil rezort ministra financí Miroslava Kalouska (TOP 09). Jeho rezort chtěl, aby peníze šly na privatizační účet, zatímco podle ministerstva dopravy by peníze měly zůstat v rozpočtu SŽDC.
Ministerstvo dopravy začalo posuzovat výdělečnost málo využívaných tratí v druhé polovině roku 2010. Na konci roku si vytipovalo 11 tratí, u nichž zahájilo správní řízení, tím je chtělo zrušit. S takovým postupem nesouhlasili dopravci ani obce.
Jedenáctka tratí zahrnuje spojení mezi Broumovem a Otovicemi, Malou Morávkou a Bruntálem, Uhřicemi a Čejčí, Hrušovany nad Jeviškou a Hevlínem, Loktem a Krásným Jezem, Mladoticemi a Krlovicemi, Aší a Selbem, Mochovem a Čelákovicemi, Libochovicemi a Račíněvsí, Žacléřem a Královcem a mezi Obrnicemi a Čížkovicemi.
Jan Drahorád, Jan Kálal, drahorad@mediafax.cz
TNBiz.cz - Zprávy TNBiz jsou zpravodajským kanálem Televize Nova, TN.cz společnosti CET 21. TN.cz přináší zpravodajství z domácí i zahraniční ekonomiky a politiky.
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz