(Kurzy.cz)
ČR - tržby v maloobchodě v dubnu poklesly o 2,1%
Po očištění o sezónní vlivy se tržby v maloobchodě včetně prodeje a oprav motorových vozidel v dubnu reálně meziměsíčně snížily o 2,1 %; meziročně očištěné o pracovní dny o 4,1 %, stejný pokles zaznamenaly tržby bez očištění. Snížení tržeb při stejném počtu pracovních dní letos i loni bylo ovlivněno poklesem prodeje jak v maloobchodě (-2,2 p.b.), tak i v motoristickém segmentu (-1,9 p.b.), viz tabulka č. 2.
Sezónně očištěné tržby za prodej a opravy motorových vozidel (CZ-NACE 45) se snížily reálně meziměsíčně o 3,8 %; meziročně očištěné o pracovní dny i neočištěné klesly o 6,0 %. Meziročně neočištěné tržby za prodej motorových vozidel (včetně náhradních dílů) se snížily o 6,4 % a za opravy o 3,1 %.
V maloobchodě včetně prodeje pohonných hmot (CZ-NACE 47) sezónně očištěné tržby klesly reálně meziměsíčně o 1,4 % a meziročně očištěné o pracovní dny o 3,2 % shodně jako bez očištění. Meziročně neočištěné tržby za prodej pohonných hmot klesly o 7,1 %, za potraviny o 5,8 % a za nepotravinářské zboží o 0,2 %.
Pokles tržeb v maloobchodě byl nejvíce ovlivněn vývojem prodeje potravin. Ten klesal nepřetržitě již dvanáctý měsíc a v dubnu se pokles ještě prohloubil. Snížení tržeb bylo vykázáno jak v nespecializovaných, tak i ve specializovaných prodejnách (o 6,0 %, resp. o 3,5 %). Pokles tržeb však zaznamenal po šestiměsíčním růstu také prodej nepotravinářského zboží, nejvyšší v nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží (o 7,9 %) a ve specializovaných prodejnách s výrobky pro domácnost (o 2,6 %). Přesto některé skupiny zboží vykázaly růst prodeje. Oživil se prodej přes internet či prostřednictvím zásilkové služby s růstem o 9,6 %, dařilo se i nadále prodeji počítačů a komunikačních zařízení (o 5,9 %) a pokračoval růst prodeje oděvů a obuvi (o 3,9 %) a farmaceutického, zdravotnického a kosmetického zboží (o 3,7 %).
Cenový deflátor (CZ-NACE 47) ke stejnému období předcházejícího roku (bez vlivu DPH) činil 101,3 % a byl ovlivněn zejména vyššími cenami pohonných hmot a potravin. Naopak nejvíce se snížily ceny v prodejnách s počítačovým a komunikačním zařízením.
Mezinárodní srovnání vývoje maloobchodních tržeb v zemích EU je k dispozici na: (http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/eurostat/home).
Zdroj: ČSÚ
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz