Research (Penizenavic.cz)
Investice  |  26.04.2012 07:12:48

M. Mobius: Společnosti z rozvíjejících se trhů - z ústraní na světla reflektorů

Celá řada společností z rozvíjejících se zemí již nečeká v ústranní, to když čím dál tím více z nich postupně vstupuje i na globální trh. Tak to tedy alespoň pozoruji na svých cestách, když vidím fronty na obuv vyrobenou jihoamerickou společnosti v americkém nákupním centru nebo když si v restauraci lidé k večeři dají například i mexické pivo.

Značky společností z rozvíjejících se zemí se tak postupně stávají mainstreamem. V poslední době plnily novinové titulky informace o úspěších čínských společností, vedle těch jsou tu ale i významné společnosti ze zemí jako jsou Brazílie, Indie, Rusko, Mexiko a Jižní Korea. Například když indická společnost koupila britského výrobce luxusních automobilů nebo když čínská společnost koupila americkou IT společnost. Podle společnosti Millward Brown byly v roce 2006 v žebříčku top 100 světových značek jen dvě z rozvíjejících se zemí, konkrétně z Číny. V roce 2011 již bylo v tomto žebříčku hned 19 zemí z uskupení BRIC (Brazílie, Rusko, Indie, Čína) a Mexika. I navzdory relativně krátkému působení na trhu značky z rozvíjejících se zemí tvoří již téměř pětinu top 100 globálních značek.

Vyzkoušejte na PenizeNAVIC.cz

Bude-li se situace i nadále vyvíjet stejným tempem, tzn. růstem akvizic současných značek společnostmi z rozvíjejících se zemí, mohly by tyto společnosti nejen získat přístup na globální spotřebitelský trh, ale také na něm zároveň získat velmi početnou klientelu.

 

Proč věřím v to, že bude tato dynamika růstu pokračovat?

 

Mám k tomu hned několik důvodů:

 

Růst spotřebitelského trhu v rozvíjejících se zemích

 

Pokud bude v rozvíjejících se trzích i nadále růst střední třída, bude pro místní značky požehnání. Střední třída rozvíjejících se zemích jako celku by měla narůst z 430 milionů v roce 2000 na 1,2 miliardy v roce 2030. Podle některých odhadů se budou Čína s Indií na tomto růstu podílet dvěma třetinami. Takováto míra růstu není samozřejmě zaručena, zvyšující se počet spotřebitelů s různými potřebami však může být pro místní značky v dlouhodobém horizontu opravdovým požehnáním.

 

Demografie

 

 V rozvíjejících se trzích mají v rámci celkové populace převahu mladí lidé, což je také důvodem výrazného nárůstu v těchto zemích. Počet lidí v aktivním věku (tzn. mezi 15-64 lety) by přitom měl narůst z 2,7 miliardy v roce 2010 na 3 miliardy v roce 2020, jedná se přitom o celé dvě třetiny celkové populace těchto zemí. Místní značky pak mají velmi dobrou výchozí pozici k tomu, aby z tohoto demografického vývoje dokázaly vytěžit co možná nejvíce. S demografickým vývojem je spjat i další pozitivní faktor, který by měl přispět k růstu lokálních značek, růst disponibilních příjmů. Ty rostou právě v souvislosti s pozitivním demografickým vývojem, vyšší zaměstnaností a mírou urbanizace.

 

Přístup ke kapitálu

 

Díky vybudování fungujícího kapitálového trhu mají společnosti z rozvíjejících se zemí všeobecně snazší přístup ke kapitálu než tomu bylo před 20 lety. Od roku 1986, kdy se Světová banka rozhodla podpořit rozvoj méně vyspělých kapitálových trhů, ušly tyto země pořádný kus cesty. Mnoho zemí se za tu dobu vyvinulo z obyčejných „montoven“ na rostoucí ekonomiky se silnou spotřebitelskou základnou.

 

Měnící se chutě

 

V poslední řadě jsem také přesvědčen o tom, že se postupně mění „chutě“ globálních spotřebitelů. Rozvíjející se země v tomto směru mohou těžit z celosvětově rostoucího počtu zahraničních turistů, jež by měl tento rok dosáhnout hranice 1 miliardy a čím dál tím více dostupnějšího připojení k internetu, díky kterému se dnes mohou z celosvětové obliby těšit korejské pop písně a filmy z indického „Bollywoodu“ či nigerijského „Nollywoodu“: Slibný vývoj do budoucna Lidé se mne často ptají, jestli vstup společností z rozvíjejících se zemí ovlivní poselství již zavedených globálních společností „podnikej celosvětově, přemýšlej lokálně“. Podle mě roste „hlad“ po globálních značkách v rozvíjejících se zemí také díky inovativním sloganům, což by mohlo podnikatelům z rozvíjejících se zemí ukázat potenciál budování značky. Budování značky některých společností z rozvíjejících se zemích je stále v raném stádiu zaměřeném především na logo a název společnosti. Jako nástroj pro budování podvědomí o značce přitom stále převažuje reklama nad budováním vztahu se samotnými spotřebiteli.

Vyzkoušejte na PenizeNAVIC.cz

 

Bude zajímavé sledovat, jak si značky z rozvíjejících se zemí povedou na globálním trhu. Některé mohou úspěchu dosáhnout velmi rychle, ostatní později. V dlouhodobém horizontu však očekávám, že by měla obliba značek z rozvíjejících se zemí růst zajímavým tempem.

 

© Copyright 2011 Franklin Templeton Investments. All rights reserved. Článek byl převzat a přeložen s laskavým svolením společnosti Frangklin Templeton Investments z blogu Marka Mobiuse, http://mobius.blog.franklintempleton.com/2012/04/18/emerging-market-brands-from-backstage-to-center-stage/

Tyto zprávy pro vás vytváří penízenavíc.cz.
K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář





Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688