TNBiz (TN.cz)
Podnikání  |  02.04.2012 18:25:05

ACRI: Českému železničnímu průmyslu chybí státní podpora exportu

PRAHA (MEDIAFAX) - Českému železničnímu průmyslu chybí státní podpora a lobbing politiků, české firmy tak válcuje zahraniční konkurence. V pondělí na to upozornila generální ředitelka Asociace podniků českého železničního průmyslu (ACRI) Marie A. Vopálenská.

"Naše firmy jsou v zahraničí doslova válcovány zahraniční konkurencí, zejména italskou a německou. Je běžné, že za německou firmu lobují němečtí politici, u nás toto není zvykem," prohlásila generální ředitelka Asociace podniků českého železničního průmyslu (ACRI) Marie A. Vopálenská, podle které činí celkový roční obrat firem českého železničního průmyslu 82 miliard korun, export však stagnuje kolem hranice 50 procent obratu.

Podle Vopálenské vláda, zejména pak ministr zahraničí Karel Schwarzenberg (TOP 09), svou nečinností doslova likviduje export do zemí jako je Bělorusko, Irán, Turecko, Ukrajina či Egypt. Častou výmluvou na nepodporu exportu do některých zemí pak prý je nedodržování lidských práv v těchto státech, nicméně například americké firmy za poslední rok ztrojnásobily export do Iránu.

ACRI se ohradila také proti rušení obchodních zastoupení České republiky v některých zemích. "Ambasády okolních zemí se stávají z velké části obchodními a lobbistickými centry v zahraničí. Ministerstvo průmyslu a obchodu u nás představilo novou proexportní politiku, která slibuje určitá zlepšení, ale současná situace není dobrá," upozornila generální ředitelka ACRI.

Podnikatelské mise nejsou složité na organizaci a jsou jen pootevřením dveří zahraničního trhu. Vlastní práce a boj začne v okamžiku, kdy je zakázka na světě. V ten moment nastává podle podnikatelů čas pro politickou podporu. "Zahraniční cesty vrcholových politiků jsou velmi důležité, ale je nutné je intenzivně spojovat a směřovat i se zájmy českých exportérů v těchto potencionálních zemích mimo EU a je nutné, aby se politikové osobně zasazovali za podporu obchodu a podporu konkrétních projektů našich firem," dodala Vopálenská.

Železniční průmysl také trápí fakt, že česká ekonomika patří k nejotevřenějším v Evropě, což má sice i své výhody, ale také negativní dopady. "Negativní v tom, že český trh je otevřený pro zahraniční investice v míře, která v okolních státech není obvyklá. Každá země se v rámci zákonných možností snaží podpořit domácí firmy, zvláště pokud se jedná o projekty, které jsou financovány z veřejných zdrojů. Tyto investice financované přímo nebo nepřímo ze státních peněz, pokud jsou realizované firmami vyrábějícími v ČR, přináší své efekty v podobě zaměstnanosti, odvodů daní, zvýšení kupní síly obyvatelstva," tvrdí generální
ředitelka Vopálenská.

Prakticky se investované prostředky vrací nejen v podobě vlastního investice, tedy v podobě modernizované železnice, železničního vozidla apod., ale především v podobě rychlé finanční podpory nazpět do státního rozpočtu. "I ve velmi liberalizovaném prostředí EU je obvyklé, že v těchto projektech jsou úspěšné především domácí firmy, což je výsledkem politicky odpovědné podpory domácích firem," zdůraznila šéfka ACRI.

Příkladem, jak tyto mechanismy fungují například v Německu, kde ekonomika opět roste, je podle ACRI nedávný tendr na nové tramvaje v Rostocku, kterého se zúčastnila i společnost Škoda Transportation. Ta prošla úspěšně kvalifikací a podala nejlepší cenovou nabídku na 13 moderních tramvají ForCity. Nabídka byla o 13 milionů korun levnější než druhá nabídka, technické řešení bylo ohodnoceno na 100 procent, tedy plným počtem bodů, přesto byla česká firma vyhodnocena jako druhá. Rozhodlo nijak neměřitelné kritérium - estetika. Konkurent německá firma Vossloh-Kieppe získal za technickou část plný počet bodů a to i
přesto, že neplní některé parametry a jeho nabídka byla dražší. Škoda Transportation si stěžovala i u Evropské komise, zatím neuspěla.

"A pokud se podíváme ještě dále tak zjistíme, že Obamova administrativa prosazuje dodržování zákona ´Buy America´ ne na původních 60 procent podílu domácí výroby týkající se nákupu dopravních vozů a komponent, ale už na 100 procent. Navíc finální montáž musí být provedena v USA," podotkla Vopálenská.

Filip Sušanka, susanka@mediafax.cz

TNBiz.cz - Zprávy TNBiz jsou zpravodajským kanálem Televize Nova, TN.cz společnosti CET 21. TN.cz přináší zpravodajství z domácí i zahraniční ekonomiky a politiky.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář






?
Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688