TNBiz (TN.cz)
Akcie v ČR  |  29.03.2012 15:05:11

Škoda Auto podle odborářů propustí ze závodu Vrchlabí na pět stovek lidí (29.3.2012)

VRCHLABÍ (MEDIAFAX) - Automobilka Škoda Auto chce ukončit výrobu vozů ve svém závodě ve Vrchlabí, čímž by o práci přišlo na 480 zaměstnanců. Odbory toto rozhodnutí tvrdě kritizují ve čtvrtečním vydání týdeníku Škodovácký odborář.

Automobilka chce ve Vrchlabí vyrábět jen novou převodovku DQ200. To by však negativně ovlivnilo zaměstnanost v tamním závodě.

"Na převodovku, která se má vyrábět jen v počtu tisíc kusů denně, totiž bude potřeba méně zaměstnanců, než je ve Vrchlabí zaměstnáno dosud. Odbory KOVO kritizují zejména fakt, že firma původně slíbila udržet v tomto závodě plnou zaměstnanost, ale zatím se to ukazuje jako dost nereálný slib," píše odborářský týdeník.

"Pokud v našem závodě skončí výroba vozů, bude ohroženo až 480 zaměstnanců,“ řekl týdeníku předseda závodní organizace Vrchlabí Jaromír Kobrles tím, že odbory KOVO sice budou bojovat za každé pracovní místo, nicméně ohrožení poloviny zaměstnanců je opravdu velmi těžko řešitelný problém.

Firma ovšem tvrdí, že to tak není. "Zaměstnanci firmy Škoda Auto o práci nepřijdou," reagoval předseda představenstva Winfried Vahland.

Nálada se zdejším zaměstnancům nezvedla ani po jeho páteční návštěvě tamního výboru závodní organizace, kde měl zaměstnancům situaci osvětlit. "Bohužel, dobré zprávy nepřišly, jen doporučení vyčkat na plánovací kolo 61, které by mohlo napovědět, kolik převodovek DQ200 se tam vlastně bude vyrábět. Z jednání proto nebyl udělán závěr a odbory KOVO vyčkají na kontury plánovacího kola, které by měly být známé na přelomu dubna a května," stojí v článku.

Šéf škodováckých odborů Jaroslav Povšík Vahlandovi podle týdeníku ostře vytkl, že slibů už bylo dost a firma by měla začít situaci urychleně řešit. Povšík bude rovněž ještě v dubnu hovořit o této problematice na úrovni koncernu VW.

Závod Vrchlabí leží v chráněném území blízko Krkonoš, nejvyšších českých hor. Výstavba velké lakovny a svařovny, o které se dříve uvažovalo, by zde byla velkým problémem a také obrovskou, jen těžko realizovatelnou investicí v řádech stovek milionůmiliard korun. Potíže by byly i s nutným zásobováním mnoha komponenty a díly do výroby takzvaně just in time vzhledem k naprosto nedostatečné infrastruktuře.

"Plnohodnotná výroba aut je tak bohužel jen snem, přestože se podle prvotních plánů měl ve Vrchlabí vyrábět vůz Citigo a dříve také Yeti," realisticky píše Škodovácký odborář s tím, že nakonec díky osobní intervenci Jaroslava Povšíka získal závod Vrchlabí výrobu moderní dvouspojkové automatické převodovky DQ200. Vrchlabí bude jedním ze tří míst světa, kde se bude toto žádané špičkové zboží do koncernových značek vyrábět.

Jenže podle odborářů je problém v tom, že se zatím nepočítá s navýšením plánované výroby tak, aby uživila všechny současné zaměstnance ve Vrchlabí. "Uznáváme, že Vrchlabí, byť má kvalitní zaměstnance, jako specifická lokalita nemá šanci na kompletní a velkoobjemovou výrobu aut. I ten, kdo tam jezdí, i když třeba jen jako turista, tak vidí jaká tam je infrastruktura a nedovedeme si představit, že by bylo možné zajistit dostatečné zásobování součástkami pomocí takového množství nákladních aut. Je to chráněná oblast. Na druhou stranu tam přesto chceme zachovat zaměstnanost do počtu přes tisíc zaměstnanců, ale auta tam po roce 2015 neplánujeme," prohlásil Povšík.

"Druhá věc je, kdy vyběhne výroba modelu Roomster, protože přechod na výrobu převodovky, která je velmi složitým zařízením v autech, je pro některé zaměstnance velmi náročný. Abychom získali prostor na tento přechod, tak chceme, aby se výroba Roomsteru zatím nestáhla zpět do Kvasin," přednesl požadavek odborů Povšík.

Už letos se přitom plánuje do konce roku ukončit výrobu modelu Roomster ve Vrchlabí. "Žádáme, aby výroba vozu Roomster pokračovala ve Vrchlabí aspoň do roku 2015, po tomto datu si už ani my, tedy jako odbory KOVO, nepředstavujeme, že by se ve Vrchlabí dělalo nějaké auto," dodal Povšík s tím, že se nesmí ani zapomenout na výrobu modelu A5 Octavia, který se tam s Roomsterem vyrábí v mixu ve třech směnách. Výroba tohoto vozu ale s příchodem nové Octavie skončí ve Vrchlabí také.

Další problém je, že model Roomster, který se vyráběl v Kvasinách a který byl solidárně do Vrchlabí "zapůjčen", aby zde udržel zaměstnanost, jednak stojí výrobně ve Vrchlabí firmu výrazně více peněz, a jednak i samotné Kvasiny budou tento model potřebovat po ukončení 18směnného systému směn, po němž může být určité množství zaměstnanců v převisu. "Zatím to vypadá, že by to mohl být nulový či jen velmi malý počet zaměstnanců a souhlasíme proto, aby v rámci solidarity Roomster ve Vrchlabí zůstal," podotkl předseda závodní organizace Kvasiny Libor Dvořák.

"Stálo by to navíc asi devět milionů eur, ale my jsme jasně řekli, že v tomto případě je zaměstnanost více a my nenecháme firmu přetáhnout Roomster zpět do Kvasin. Není možné, aby ve Vrchlabí 480 lidí nemělo
práci," trvá na svém Povšík, který reagoval také na prohlášení vedení firmy, že zaměstnanci firmy o práci nepřijdou.

"Pánové si dali pozor, aby sdělili novinářům, že o práci nepřijdou zaměstnanci celkově ve firmě Škoda Auto. To je asi pravda, ve firmě práce bude, případně můžeme snížit agenturní personál i v Mladé Boleslavi. Ale dojíždět z Vrchlabí do Mladé Boleslavi 80 kilometrů po okresních silničkách je opravdu problém. Pokud navíc někdo bydlí směrem na Trutnov či na Hostinné, tak je to ještě více. A pokud by měl někdo dojíždět do 18směnného modelu, který se plánuje na novém autě, tak by měl opravdu šílené životní podmínky hlavně s ohledem na rodinu. Něco takového nechceme dopustit," dodal Povšík.

Filip Sušanka, susanka@mediafax.cz

TNBiz.cz - Zprávy TNBiz jsou zpravodajským kanálem Televize Nova, TN.cz společnosti CET 21. TN.cz přináší zpravodajství z domácí i zahraniční ekonomiky a politiky.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář

Poslední zprávy z rubriky Akcie v ČR:

Čt 17:45  Růst cen akcií a cena za riziko Patria (Patria Finance)
Čt 16:44  Akciové trhy: Evropské trhy většinou rostly - Komentář Investiční bankovnictví (Komerční banka)
Čt 11:38  Pilulka: Prodej aktivit v Rakousku společnosti Vamida Research (J&T BANKA)




Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688