(Kurzy.cz)
Komentáře k listopadovému maloobchodu - auta táhnou
Maloobchodní výsledky za listopad sice dopadly dobře (+0,5 %), bližší pohled je ale o něco komplikovanější. K dobrému výsledku opět pomohly prodeje aut (+2,5 %), která jsou hlavními tahouny trhu. Bez jejich započtení by totiž obraz českého maloobchodu vypadal úplně jinak - propadl by se o 0,4 %.
Prodeje aut letos klesly oproti loňsku jen jednou - v červnu. Šlo ale o jednorázovou záležitost. Rok předtím, v červnu 2010, totiž došlo ke změně doby odepisování aut v daňovém účetnictví. Ve všech ostatních měsících roku 2011 prodeje aut přispívaly nemalou měrou k celkově dobrému výsledku. A nejinak tomu bylo i v listopadu.
Na výsledcích maloobchodu se projevily i špatné prodeje pohonných hmot (-2,2 %). Nejsou to ale jen řidiči osobních aut, kteří tankují méně a nejraději u velmi levných pump. Na prodejích se odráží i horší výsledky v kamionové přepravě z posledních měsíců (říjen pokles o 1,2 %), která tvoří důležitou část poptávky po pohonných hmotách.
Výrazně se nedaří ani obchodům s potravinami. Tam tržby klesly v listopadu o 2,8 %, protože lidé opět nakupují podle letáků a do košíků dávají jen zboží v akcích a slevách. Opět se začíná rozmáhat cestování za levnějšími nákupy do zahraničí. Lidé z příhraničních oblastí vyjíždějí na nákupy vytipovaného zboží k našim sousedům. Někteří ale zapomínají odečíst od úspory z nákupu cenu projetého benzínu, a tak podléhají falešné iluzi levných nákupů za hranicemi.
Ing. Michal Kozub
Analytik
Home Credit a.s.
Maloobchodní tržby se v listopadu meziročně zvýšily o 0,5 procenta po růstu o 1,5 procenta v říjnu. Pozitivní informací je, že spotřeba domácností neklesá, nicméně téměř stagnující maloobchodní tržby ukazují, že ani v posledním čtvrtletí nelze z této strany očekávat příspěvek k růstu HDP.
K růstu maloobchodních tržen opět přispěly prodeje automobilů, což již dříve naznačily údaje o registraci automobilů. Loni se dařilo prodejcům počítačů a mobilních telefonů, v listopadu jejich tržby reálně meziročně stouply o 10 procent. S tím koresponduje růst tržeb internetových obchodů o 8,8 procenta, neboť velká část obchodu s IT technikou a mobily se realizuje přes internet. S vývojem reálně prodaného počtu výrobků ovšem kontrastuje vývoje nominálních tržeb. Ve zmíněném segmentu tržby nominálně klesly o 0,7 procenta. Domácnosti také utrácely za nábytek, elektroniku a další vybavení domácnosti, kde se tržby zvýšily o 4,9 procenta. Tržby se daří zvyšovat také obchodům s oblečením. I zde ovšem platí, že klesající ceny ubírají z tržeb.
Negativně celkový výsledek maloobchodu ovlivnily klesající tržby nespecializovaných obchodů, tedy hypermarketů, kde se realizuje velká část celkových maloobchodních tržeb.
Vývoj maloobchodních tržeb naznačuje pokračování relativní slabosti domácí poptávky. Vzhledem k tomu, že se v posledních třech měsících opět začala zvyšovat míra nezaměstnanosti (po sezónním očištění), reálné mzdy téměř stagnují a vláda chystá další snižování rozpočtových výdajů, je pravděpodobné, že poptávka domácností a maloobchodní tržby budou přešlapovat na místě i v letošním roce, nebudou-li dokonce klesat.
David Marek, Patria Finance
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz