(Kurzy.cz)
ČR - Růst tržeb v maloobchodu pokračoval i v únoru
Maloobchod - únor 2011 |
Tržby v maloobchodě včetně motoristického segmentu po očištění o sezónní vlivy, kalendářní a pracovní dny vzrostly v únoru reálně meziměsíčně o 0,8 %. Meziročně se tržby očištěné pouze o vliv počtu pracovních a kalendářních dní zvýšily o 6,5 % stejně jako bez očištění. Meziroční růst tržeb byl ovlivněn zejména prodejem motorových vozidel a nepotravinářského zboží.
* * *
Po očištění o sezónní vlivy se tržby v maloobchodě včetně prodeje a oprav motorových vozidel v únoru zvýšily reálně meziměsíčně o 0,8 %; meziročně očištěné pouze o pracovní a kalendářní dny o 6,5 %, stejný růst zaznamenaly tržby bez očištění. Na celkovém meziročním přírůstku tržeb se nejvíce podílely při stejném počtu pracovních dní letos i loni tržby za prodej motorových vozidel (+4,7 p.b.) a nepotravinářské zboží (+1,4 p.b.), viz. tabulka č. 2.
* * *
Sezónně očištěné tržby za prodej a opravy motorových vozidel (CZ-NACE 45) se zvýšily reálně meziměsíčně o 1,8 %; meziročně očištěné o pracovní dny i neočištěné vzrostly o 16,0 %. Pokračoval rychlý meziroční růst prodeje motorových vozidel (včetně náhradních dílů) o 18,1 %, který byl ovlivněn nízkou srovnávací základnou. Tržby za prodej motorových vozidel přesáhly o 3,7 % úroveň prodejů v únoru 2008. Tržby za opravy se zvýšily o 2,0 %.
* * *
V maloobchodě včetně prodeje pohonných hmot (CZ-NACE 47) sezónně očištěné tržby vzrostly reálně meziměsíčně o 0,4 % a meziročně očištěné o pracovní dny o 2,4 % shodně jako bez očištění. Meziročně neočištěné tržby za prodej nepotravinářského zboží vzrostly o 4,1 %, za prodej potravin o 1,4 %, za prodej pohonných hmot naopak klesly o 0,8 %.
Nejrychleji rostly tržby za prodej přes internet či prostřednictvím zásilkové služby (o 20,9 %). K celkovému růstu přispěl i specializovaný prodej textilu a obuvi (růst o 7,0 %), počítačového a komunikačního zařízení (o 5,2 %), výrobků pro kulturu a rekreaci (o 4,8 %), výrobků pro domácnost (o 3,7 %), farmaceutického, zdravotnického a kosmetického zboží (o 1,6 %) a použitého zboží (o 1,2 %). Nespecializovaným prodejnám s převahou potravin se tržby zvýšily o 1,9 %, z toho podnikům se 100 a více zaměstnanci, kam patří i velké obchodní řetězce, o 2,8 %. Kromě již uvedeného poklesu tržeb za prodej pohonných hmot klesly tržby ve stáncích a na trzích (o 13,8 %), za potraviny ve specializovaných prodejnách (o 4,7 %), sortiment prodávaný mimo prodejny, stánky a trhy (o 2,9 %) a v nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží (o 1,2 %).
Cenový deflátor ke stejnému období předcházejícího roku byl 101,4 %. Pokračoval výrazný růst cen pohonných hmot (o 11,7 %), podstatně méně pak cen za zboží prodávané v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin (o 2,1 %) a za léky a zdravotnické potřeby (o 0,3 %). Nejvíce se snížily ceny počítačových a komunikačních zařízení (o 8,0 %) a textilu a obuvi (o 3,8 %).
Mezinárodní srovnání vývoje maloobchodních tržeb v zemích EU je k dispozici na: (http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/eurostat/home).
Zdroj: ČSÚ
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz