Spotřebitelská důvěra Japonska se v listopadu opět zhoršila
Důvěra japonských domácností zaznamenala pátý po sobě jdoucí měsíc poklesu a odrážela nejistotu v ekonomice. Průzkum úřadu vlády potvrdil, že se ukazatel spotřebitelské důvěry v listopadu snížil o 0,5 na 40,4 bodů. V září ztratil 1,2 bodů a zaznamenal největší propad od prosince 2009. Hranice 50 bodů odděluje růst od poklesu.
Měsíční průzkum odráží vzorek zhruba sedmi tisíc z celkového počtu 47,8 milionů dotazovaných domácností. Oživení japonské ekonomiky je v druhém pololetí slabé kvůli silnému jenu a zpomalení globální poptávky. Říjnová makrodata vyzněla negativně. Míra nezaměstnanosti vzrostla o 0,1% na 5,1%. Výdaje japonských domácností se meziročně snížily o 0,4%, průmyslová výroba zpomalila o 1,8% a setrvala v nepřetržitém poklesu od června.
Deflace je největší hrozba pro japonskou ekonomiku. Spotřebitelské ceny setrvaly nepřetržitě v záporných hodnotách od podzimu 2008. Očištěný index pouze zúžil meziroční pokles z -1,1% na -0,6%. Bank of Japan v říjnu jednomyslně rozhodla snížit základní úrokovou sazbu na 0–0,10% a spustila jednoroční program nákupu vládních dluhopisů.
Spotřebitelskou důvěru v listopadu nepodpořil žádný z ukazatelů. Nejvíce oslabil opět ukazatel zaměstnanosti o 1,0 bod na 36,9. Klíčový indikátor ochoty utrácet klesl o 0,6 na nejslabší hladinu od dubna loňského roku 42,0 bodů. Indikátor růstu mezd klesl o 0,6 na sedmiměsíční minimum 40,7 bodů, ukazatel živobytí ubral 0,1 na 41,8 bodů.
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz