Spotřebitelská důvěra se v Japonsku nadále zhoršuje
Důvěra japonských domácností v říjnu zaznamenala už čtvrtý pokles v řadě, odrážela nejistotu v ekonomice, zhoršení životní úrovně a nižší výdaje. Průzkum úřadu vlády potvrdil, že se ukazatel spotřebitelské důvěry v říjnu snížil o 0,3 na 40,9 bodů. V září ztratil 1,2 bodů a zaznamenal největší propad od prosince 2009. Většinový konsenzus předpokládal 40,6 bodů. Hranice 50 bodů odděluje růst od poklesu.
Měsíční ukazatel odráží vzorek zhruba sedmi tisíc z celkového počtu 47,8 milionů dotazovaných domácností. Oživení japonské ekonomiky je v druhém pololetí slabé v důsledku zpomalení poptávky v zámoří, úsporným opatřením a silnému jenu. Zářijová makrodata byla smíšená. Míra nezaměstnanosti klesla o 0,1% na sedmiměsíční minimum 5,0%, zaměstnanost byla naopak nejvyšší od června 2009. Výdaje japonských domácností stagnovaly. Průmyslová výroba od května zpomaluje a tempo růstu vývozu oslabuje sedm měsíců.
Deflace je největší hrozba pro japonskou ekonomiku. BOJ v říjnu jednomyslně rozhodla snížit základní úrokovou sazbu na 0 – 0,10% a spustila jednoroční program nákupu vládních dluhopisů v objemu 5 bilionu jenů. Spotřebitelské ceny vyjma potravin meziročně klesly 1,1% a setrvaly v záporných hodnotách od podzimu 2008.
Spotřebitelskou důvěru v říjnu podpořil pouze jeden ze čtyř ukazatelů. Nejvíce oslabil klíčový indikátor ochoty utrácet o 0,9 na 42,6 bodů, ukazatel živobytí smazal 0,3 na 41,9 bodů. Indikátor růstu mezd stagnoval na 41,1 bodů, indikátor zaměstnanosti vzrostl o 0,1 na 37,9 bodů. Největší procento dotazovaných domácností 33,6%, předpokládá v následujícím roce spotřebitelské ceny beze změn, zhruba 23,6% odhaduje růst do 2%, což je oproti září nárůst o 1,4%.
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz