Chování firem je pro nás důležité
Převážná většina Čechů hledí na to, jak se firma chová ke svým zaměstnancům (93 %), zákazníkům (92 %) a dodavatelům či obchodním partnerům (85 %). Vysokou důležitost přiřazuje i odpovědnosti k životnímu prostředí (88 %) či sociálně znevýhodněným občanům (72 %). Naopak sponzorské aktivity firmy považuje za podstatné pouze necelá polovina dotázaných.
"Elementární slušnost, etika a serióznost byly vedle odpovědnosti k zaměstnancům také nejčastěji spontánně uváděnými odpověďmi na otázku, v čem tkví společenská odpovědnost firem," uvedl Jaroslav Jíra, ředitel pro obchod a marketing GfK Czech. "Tyto hodnoty jmenovala zhruba třetina respondentů, což vypovídá o poměrně vysokém povědomí o obsahu pojmu společenská odpovědnost," dodal Jaroslav Jíra.
Ze spontánních odpovědí je zřetelně patrné, že společenskou odpovědnost firem si obyvatelé nespojují pouze s podporou charity nebo sponzoringem – ty bez nápovědy uváděla necelá 2 % oslovených. Výrazně více deklarují orientaci na základní etické hodnoty. Zjištěné závěry jsou v souladu s obecně vysokou mírou solidarity, kterou obyvatelé České republiky vykazují. "Češi mají poměrně jasno, jak by se firmy měly chovat a odráží se to i v jejich ochotě prospěšné aktivity firem podporovat," upřesňuje Jaroslav Jíra. "Firmy, které se snaží jednat odpovědně, by měly tyto závěry zohlednit nejen při přípravě konkrétních prospěšných projektů, ale i v celkové komunikaci se zákazníky," dodává Jaroslav Jíra.
Více než polovina (55 %) respondentů dala někdy přednost nějakému produktu proto, že část výtěžku z prodeje byla věnována na společensky prospěšnou věc. Většinou se jednalo o ženy (63 %), muži tak činí ve 47 % případů. Svou roli zde hraje také vzdělání – spíše tento produkt upřednostní vysokoškoláci (66 %) nebo středoškoláci (65 %). Téměř polovina respondentů by nějaký produkt upřednostnila, pokud by část z jeho výtěžku šla na charitu, a to i přesto, že by byl dražší. Opět by se jednalo zejména o ženy (57 %), muži by jej koupili v 41 procentech případů. Produkt by zakoupili zejména lidé s vysokoškolským (63 %) nebo středoškolským (59 %) vzděláním. V případě, že by museli volit ze dvou produktů stejné cenové kategorie, dalo by takovému produktu přednost 77 procent respondentů. Ženy v 81 procentech a muži v 72 procentech případů.
Poslední zprávy z rubriky Marketing a média:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz