Cholerik nebo flegmatik? Hledáme ideálního investora, aneb kapitoly z tržní psychologie
Začněme větou, kterou jsme v prvním dílu skončili: Mýlit se je lidské. Ale nepoučit se ze svého jednání, je minimálně hloupé. Jak jste si možná povšimli, naprostá většina psychologických pouček a teorií platí univerzálně, tedy i pro myšlenkové postupy člověka-investora. Náš obecný temperamentový profil se pochopitelně odráží nejen v intenzitě večerních domácích hádek a následného usmiřování, ale i v našem investičním rozhodování. Různé psychologické profily nám dávají rovněž do vínku rozličnou míru „investičních vloh.“ Důležitým kritériem tak bude především rozdělení investorů na obec „emočně stabilních“ a „emočně labilních.“ Emoce na investorský stůl, jak známo, nepatří. Jsou nicméně přirozenou součástí našeho života a obchodník přece jen není robotický organismus, strojově plnící jednotlivé body svého obchodního plánu. Emoce či „srdce,“ zvolíme-li romantičtější výraz, má na investorské racio větší či menší vliv v každém případě. Pokud má být naše racionální úvaha a obchodní disciplína v čase narušena co nejméně, měly by být „impulsy ze světa emocí“ pokud možno co nejvíce homogenní, jinak řečeno maximálně stabilní. Jejich vliv se tak stane systematický, a tedy předvídatelný. Velké změny nálad a emoční šoky naopak podusí produkty našeho analytického Já ve vlastní šťávě, či je dokonce zcela zastíní a vnesou do našeho obchodního systému nežádoucí prvek nevypočitatelnosti... Další kapitola z psychologie investora na iPOINT |
Poslední zprávy z rubriky Akcie v ČR:
Přečtěte si také:
Prezentace
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz