Cebia: Polovina ojetých automobilů má prokazatelně stočený tachometr, někdy i o více než 100 000 km
PRAHA (MEDIAFAX) - Čtyři z osmi prověřených vozů mají podle zjištění Auto AZ Consulting při prohlídkách a s ověřením pomocí systému Cebia prokazatelně stočený tachometr, některé o více než 100 tisíc kilometrů. Informovala o tom v pondělí společnost Cebia.
Výsledek prověrek, které provedla společnost Auto AZ Consulting ve spolupráci se společností Cebia u několika ojetých vozů, které byly vybrány zástupci médií, jasně potvrzuje pokračující trend záměrného zkreslování a manipulování s informacemi o vozidlech při jejich prodeji.
U jedné Škody Octavia se dokonce prokázala vícenásobná úprava ujetých kilometrů za dobu jejího provozu. U dvou dalších vozidel z dovozu sice nelze manipulaci se stavem tachometru doložit, ale jejich aktuální technický stav odpovídá více než dvojnásobku udávaných kilometrů. Jedním z nich je Citroën C5 z operativního leasingu, který v prvních dvou letech najel 120 tisíc km. V následujících třech letech provozu najel dohromady už jen dalších 10 tisíc km.
„Automobil, který ujede 60 tisíc kilometrů ročně v prvních dvou letech, zpravidla nejezdí poté u stejného majitele již jen tři a půl tisíce kilometrů ročně,“ informuje Aleš Zich ze společnosti Auto AZ Consulting. Jednoduchým propočtem průměrného ročního nájezdu lze tedy odvodit pravděpodobný skutečný nájezd tohoto vozu na zhruba 300 000 km, čemuž dle prověření Auto AZ Consulting odpovídá i jeho skutečný stav.
Laik by však tuto skutečnost pravděpodobně neodhalil. Z takovýchto manipulací vyplývá pro nového majitele mnoho možných finančních i bezpečnostních rizik. Ojetina s najetými 250300 tisíci km je na pokraji své životnosti a nelze s jistotou odhadnout, jaká závada může nového majitele brzy postihnout. „Potíž je ale právě v tom, že o této skutečnosti nic nevíte. Pokud vám třeba praskne rozvodový řemen při předjíždění, může mít takové zanedbání údržby fatální následky. Přitom jste do té doby žili v dobré víře, že podle stavu počítadla kilometrů máte na tento úkon ještě dost času,“ upozorňuje Aleš Zich.
Ani servisní knížka v inzerátech neznamená, že vůz bude v pořádku. Dlouhodobá praxe i výsledky tohoto průzkumu ukázaly, že většina servisních knížek je vedena nejdéle do doby skončení záruky na automobil. Někdy dokonce chybí servisní záznamy úplně a servisní knížka je nevyplněná. „Taková servisní knížka je pak v podstatě k ničemu. Tento fenomén je dnes bohužel velmi rozšířený a náš průzkum to potvrdil,“ říká Aleš Zich. Pouze dvě vozidla z osmi prověřovaných měla servisní knihu řádně vedenu do doby prodeje a stav najetých kilometrů odpovídal skutečnosti.
Při prověrce pracovníkem Auto AZ Consulting byly u několika vozů zjištěny opravy a lakování vnějších dílů karoserie, které nikdo z prodejců nepřiznal předem. U jedné Octavie, která měla zároveň i stočené kilometry přibližně o 120 000 km, byly zjištěny známky po rovnání nosných částí karoserie. Ani takto rozsáhlé poškození nebylo předem přiznáno, dokud na něj pracovník Auto AZ Consulting výslovně neupozornil. „Výsledky těchto prověrek i naše dlouhodobé zkušenosti z praxe jasně ukazují, že vybírat automobil v českém autobazaru bez komplexního prověření zkušeným odborníkem, bez ověření kilometrového nájezdu a dalších skutečností například z databází společnosti Cebia je vysoce rizikové a může znamenat nemalé finanční ztráty pro kupujícího,“ uzavírá Aleš Zich z Auto AZ Consulting.
David Vandrovec, vandrovec@mediafax.cz
TNBiz.cz - Zprávy TNBiz jsou zpravodajským kanálem Televize Nova, TN.cz společnosti CET 21. TN.cz přináší zpravodajství z domácí i zahraniční ekonomiky a politiky.
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz