Květnový prodej automobilů v USA překonal očekávání
Květnový prodej automobilů rostl v USA rostl o 4% a meziročně o 19%, potvrzuje tak oživení sužovaného odvětví. Velmi dobré výsledky předvedly všechny domácí značky v čele s Chrysler, Ford a GM. Spotřebitelská důvěra pozitivně reagovala na oživení pracovního trhu a ceny benzínů zlevnily.
Tuzemské automobilky v květnu ohlásily sezónně očištěný prodej 9,14 milionů vozidel, oproti 8,78 milionů v dubnu. Kombinovaný roční prodej tuzemských a zahraničních značek zrychlil z 11,21 mil na 11,64 milionů, podle údajů Autodata. Tržní odhady očekávaly roční tempo 11,4 milionů. Většina analytiků předpokládá roční tempo prodejů v roce 2010 mezi 11,5 až 12 miliony jednotek.
Meziroční nárůst tržeb by mohl pokračovat i v červnu, avšak udržení trendu v červenci a srpnu bude velmi náročné, protože v loňském roce byl trh stimulovaný šrotovným. Automobilka Ford oznámila, že v rámci restrukturalizace ve 4Q vyřadí 71-letou značku Mercury na úkor expanze luxusního modelu Lincoln. Zařadí jí k modelům Saab, Saturn, Hummer a Pontiac od GM a Plymouth od Chrysler.
Prodej největší americké automobilky GM meziročně rostl o 17% na 223,4 tisíc, konkurenční Chrysler rostla poptávka o 33% na 104,6 tisíc a Fordu o 22% na 195,1 tisíc vozidel. Japonské Toyota Motor stoupl meziroční prodej pouze o 7% na 162,8 tisíc a zařadila se na třetí příčku. Podíl amerických značek se na severoamerickém trhu meziročně zvýšil o 1,1% na 47,5%.
Samotné automobilce Toyota klesl podíl na americkém trhu o 1,7% na 14,8%. Model Camry a Corolla/Matrix drží v počtu prodejů první a třetí příčku. Druhou a čtvrtou pozici nejprodávanějších značek si vydobyla v USA další japonská značka Honda s modely Accord a Civic.
Prodej Honda v květnu stoupl o 19% na 117,1 tisíc. Nejvyšší procentní nárůst asijských značek reportovala opět Subaru a Mazda 35%, dále Isuzu 32%, Hyundai 28% a Nissan 24%. Model Altima byl v květnu pátý nejprodávanější vůz v USA. Meziroční nárůst poptávky zaznamenala ještě indická Tata Motor´s a pokles prodejů o 26% Suzuki. Celkový podíl asijských automobilek na severoamerickém trhu v květnu klesl o 0,6% na 45,5%.
Evropské automobilky se vedly v USA opět smíšeně a podíl na trhu klesl o půl procenta na 7,0%. Prodej VW meziročně vyskočil o 21% na 32,7 tisíc, prodej Daimler o 22% na 19,9 tisíc, poptávka po BMW ale zpomalila o 4% na 22 tisíc, automobilka Porsche reportovala meziroční pokles o 5% a prodej Saab Spyker byl zanedbatelný.
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz