Pravá vlna úpadků teprve přijde, firmu mohou zachránit specialisté
PRAHA (MEDIAFAX) - Ekonomičtí experti tvrdí, že největší vlna bankrotů zaviněná současnou ekonomickou krizí teprve přijde. Mnohdy lze firmy zachránit, pokud použijí služby specialistů, kteří jim pomohou překonat obtížné období, řekl Jan Vaněček z poradenské společnosti pinn partners.
"České firmy často podceňují strategické řízení a finanční management," konstatuje Vaněček. "Nehovoříme o živnostnících, ale o firmách, které mají obrat v řádu desítek nebo stovek milionů korun," nastínil s tím, že typickým příkladem jsou společnosti s vlastníky, kteří svou firmu sami řídí nebo rodinné podniky, farmy, továrny či hotely.
"V těchto případech se problémy projevují pomalu," vysvětlil rozdíl oproti fyzickým osobám. "Nejdříve se ztenčí zisk, zpožďujete splatnost faktur o měsíc, pak o dva…. Prodáte nepotřebnou nemovitost a stále máte nějakou provozní hotovost, ale když banky odmítnou firmu dále financovat, můžete se rychle dostat do potíží. Máte-li jen malý obchod se zbožím, rychle zjistíte, kde je chyba, co zákazníci odmítají a můžete se tomu snadno přizpůsobit. Pokud vedete větší firmu, musíte zachytit první varovné příznaky. A to není vždy jednoduché," dodal.
Podle Vaněčka se firmy jako pinn partners a podobné nezaměřují na velké korporace s mnohamiliardovým obratem, ale právě na malé a střední společnosti. "Je to ta část ekonomiky, která je možná nejdůležitější, dává práci milionům lidí a tvoří střední třídu," připomněl.
Poznamenal, že na rozdíl například od Spojených států na služby tohoto typu nejsou české podniky zvyklé. "Je to z několika důvodů, jednak nemají peníze na služby velkých mezinárodních firem, které pracují především s velkými korporacemi, a navíc mají k podniku někdy příliš sentimentální vztah, který je ve finále zničující. Majitelé nevidí chyby, nedokážou se rozloučit se ztrátovými provozy, mnohdy jsou vrostlí do místní komunity a nemají odvahu propustit třeba své spolužáky," shrnul Vaněček.
"Sentiment firmu zničí. Zažil jsem případ, kdy potenciální klient měl problémy, ale nechtěl slyšet naše doporučení, po několika dnech analýzy jsme totiž jako nejziskovější část firmy označili provoz, jenž chtěli vlastníci zrušit," zmínil Vaněček konkrétní případ. Když se s touto společností setkal později, měla obtíže se závazky po splatnosti, protože se zbavila své ziskové části. "Byla to draze zaplacená zkušenost, nakonec musela společnost propustit téměř polovinu zaměstnanců a s potížemi se potýká dodnes," podotkl.
Krize podle něj přinutí řadu majitelů a manažerů uvažovat, jak svůj obchodní model přizpůsobit nadcházejícímu hubenějšímu období. Další budou hledat způsob, jak své podniky zachránit před úpadkem. Trh totiž začne oddělovat ty, kteří zodpovědně vedli své firmy a dobu růstu využili k tvorbě rezerv, od těch, kteří přežívali díky ekonomickému boomu, ale první problémy odhalily jejich slabiny. "Pokud nic neudělají se svou celkovou obchodní strategií i s efektivitou svého provozu, skončí," konstatoval.
Vaněček předestřel, jaké služby jsou pro firmy v potížích k dispozici. "V první fázi je to diagnostika, analýza celé firmy, její strategie, managementu, možností financování, a je zcela na klientovi, jestli naše rady využije či ne," uvedl.
Druhou možností, používanou při závažnějších problémech, je poskytnutí služeb manažera pro restrukturalizaci. Ten dočasně převezme řízení firmy a vede ji ke stanovenému cíli. "Takový cíl je předem dohodnut s majiteli podniku a vychází z diagnostické fáze," upřesnil. Výhodou takového postupu je, že manažer dosazený z venku není zatížen zmiňovaným sentimentem, dokáže se rozhodovat bez emocí a může využít zkušenosti, protože firem v problémech viděl mnoho," popsal jednu ze služeb. Krizový manažer má navíc motivaci, protože jeho odměna souvisí s tím, jak se mu podaří splnit zadání.
Řešením pro podniky, kde problémy zašly ještě dál, je kapitálový vstup specializované firmy. "Bývá to řešením například tehdy, pokud statutární zástupci firmy ručí svým osobním majetkem a snaží se samozřejmě zachránit především ten," poznamenal Vaněček. Vysvětlil, že tyto případy nejsou výjimečné, protože osobní ručení je oblíbeným zajišťovacím mechanismem používaným u bankovních úvěrů.
Poradenské firmě se to vyplatí, problémovou firmu očistí a ziskové části prodá. Toto na první pohled drastické řešení může být jediným způsobem, jak zachránit zdravé části podniku.
Banky navíc budou během několika příštích let opatrnější při prodlužování stávajících úvěrů i při sjednávání nových. Kvůli zvyšujícímu se počtu bankrotů se však do budoucna pravděpodobně změní jejich přístup. Se stoupajícím počtem firemních úpadků se jim vyplatí používat služeb specializovaných poradců a krizových manažerů.
Podle jeho slov se do potíží dostane řada malých a středně velkých firem, mnohé by se však podařilo zachránit, pokud by dokázaly včas rozpoznat hrozící nebezpečí a přijmout potřebná opatření. Poradci jim v mnohém pomůžou, klíč ke svému přežití však drží v rukou především ony samy.
David Jareš, jares@mediafax.cz
TNBiz.cz - Zprávy TNBiz jsou zpravodajským kanálem Televize Nova, TN.cz společnosti CET 21. TN.cz přináší zpravodajství z domácí i zahraniční ekonomiky a politiky.
Poslední zprávy z rubriky Finance:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz