Pavel Daniel (Kurzy.cz)
Výběr zpráv  |  14.07.2008 09:33:26

I auta mohou mít někdy své špatné dny

Ikoně amerického průmyslu, automobilce General Motors prý hrozí krach. Varování vydali dokonce experti americké investiční banky Merill Lynch, když uvedli, že automobilka GM bude potřebovat až 15 miliard dolarů v hotovosti, aby zlepšila svou finanční situaci. Vedení firmy na to reagovalo slovy, že jde o spekulace. Jenže situace automobilového obra, do jehož stáje patří kromě značek jako Chevrolet, Buick, Cadillac, GMC, či Pontiac, také Hummer, nebo Saab a Satum, není opravdu dobrá. Vždyť jen kurz akcií firmy na burze v New Yorku zaznamenává historicky nejnižší ceny od 50. let minulého století a finanční ztráty, které firma v poslední době pravidelně dodává na trh, dosahují už kritických hodnot.

 

Přestože prý není vyloučen ani bankrot, pokud trh s automobily ve Spojených státech bude pokračovat v poklesu, GM se podle vlastních slov snaží intenzivně najít východisko z krize za každou cenu. Co jiného jí zbývá…? Restrukturalizační operace, třeba v podobě masivního propouštění, či uvažování nahlas o tom, zda se v současných ekonomických podmínkách na trhu vyplatí vyrábět a prodávat auta, jako Hummer, běží naplno, přesto zatím nepřinášejí kýžené výsledky. Podstatná otázka ale je, co by se stalo, kdyby opravdu GM došla k bankrotu?

 

Ztráty společnosti jsou totiž stále alarmující. GM hospodařila v prvním čtvrtletí tohoto roku se ztrátou 3,25 miliardy dolarů a celý loňský rok prodělala za rekordních 38,7 miliardy dolarů. Odpověď na původně položenou otázku ale není podle zahraničních médií snadná. Například list Business Week ve své analýze říká, že největší riziko bankrotu by spočívalo v přístupu k zákazníkům. Jde totiž o to, že nákup auta není krátkodobá záležitost, tak jako třeba online nákup letenek, uvádí list. A podle autora analýzy prý v USA roste dramaticky obava lidí, že automobilka nebude zvládat splnit všechny své garance, které zákazníkům prodejem vozu dala.

 

Big trouble, jak s oblibou říkají Američané, vidí Business Week v případě bankrotu GM také ve skupině zaměstnanců. Neboť částky placené na penzích a důchodech nejsou rozhodně malé a závazky plynoucí ze smluvních vztahů by v případě žalob mohly automobilce dost přitížit. Analýza dále rozebírá poslední skupiny ohrožených, v případě nečekaného konce firmy, totiž věřitelů a investorů. Není to povzbudivé a veselé čtení. Nezbývá než držet palce vedení společnosti, aby její restrukturalizační programy zabraly a GM přečkala zlé roky v co možná zachovalém stavu. A poučení pro české reálie – i automobilový průmysl mohou potkat nečekané potíže a trable. Zbytek snad není třeba dodávat.

 

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář





Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688