(Kurzy.cz)
ČR - Pokles tržeb v maloobchodě po více než čtyřech letech
Maloobchod, ubytování a stravování - březen 2008 |
Sezónně očištěné tržby v maloobchodě bez motoristického segmentu klesly v březnu meziměsíčně reálně o 0,6 %, meziročně se zvýšily o 0,7 %. Sezónně neočištěné tržby se po 51 měsících nepřetržitého růstu snížily o 2,1 %. Meziroční pokles tržeb se projevil jak u potravin, tak i nepotravinářského zboží. V motoristickém segmentu sezónně očištěné tržby klesly meziměsíčně reálně o 2,2 %, meziročně o 0,1 % a bez očištění o 4,4 %. Za ubytování a stravování se sezónně očištěné tržby meziměsíčně snížily o 0,5 % a neočištěné meziročně klesly o 3,4 %.
* * *
Sezónně očištěné tržby v maloobchodě (OKEČ 52) klesly v březnu meziměsíčně reálně o 0,6 %, v tom za potraviny o 1,1 %, za nepotravinářské zboží o 0,3 %. Trendová složka se zvýšila stejně jako v předchozích pěti měsících o 0,1 % (tabulka č. 3).
Meziročně po očištění o sezónní vlivy a pracovní dny (v březnu 2008 bylo o dva pracovní dny méně než ve stejném měsíci 2007) vzrostly tržby reálně o 0,7 %, po očištění pouze o pracovní dny naopak klesly o 0,7 %. Projevil se zde převažující vliv Velikonoc nad vlivem počtu pracovních dní. Sezónně neočištěné tržby zaznamenaly po 51 měsících nepřetržitého meziročního růstu pokles o 2,1 %, v tom za potraviny o 3,0 % a za nepotravinářské zboží o 1,4 %. Kromě vlivu počtu pracovních dní ovlivnila meziroční výsledky v některých sortimentních skupinách prodejen i mimořádně vysoká loňská základna, která souvisela s neobvykle teplým počasím, které urychlilo nákupy typické pro pozdější jarní období. V letošním březnu naopak panovalo zimní počasí.
Největší podíl na celkovém úbytku tržeb v březnu měly prodejny drogistického, farmaceutického a kosmetického zboží (současně měly i nejvyšší pokles tržeb) a prodejny se smíšeným zbožím s převahou potravin. Zpomalení tempa růstu zaznamenal podílově málo významný maloobchod provozovaný prostřednictvím internetu nebo zásilkové služby, dále prodej ve specializovaných prodejnách textilu a obuvi a také domácích potřeb (tabulka č. 2).
V členění podle velikostních skupin vykázaly pokles tržeb všechny skupiny s výjimkou podniků se 100 a více zaměstnanci, kde však tržby vzrostly pouze o 0,3 %.
Cenový deflátor ke stejnému období předcházejícího roku byl 104,1 %. Růst cen potravin se ve srovnání s únorem zpomalil o jeden procentní bod na 8,9 %. V prodejnách drogistického, farmaceutického a kosmetického zboží se ceny zvýšily o 5,3 %, ve stánkovém a ostatním prodeji provozovaném mimo prodejny o 5,2 % a v nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží o 2,9 %. Naopak v zásilkovém obchodě se snížily o 1,7 %, v prodejnách textilu a obuvi o 1,6 %, za použité zboží o 1,4 %, za potřeby pro domácnost o 0,9 % a za ostatní nepotravinářské zboží o 0,3 %.
Podle údajů zveřejněných Eurostatem klesly v březnu sezónně očištěné tržby v maloobchodě v EU 27 reálně meziměsíčně o 0,7 %, meziročně po očištění o pracovní dny vzrostly o 0,4 %. Z členských států, za které byla data dostupná, rostly tržby meziročně v Rumunsku o 16,2 %, na Slovensku o 10,4 %, v Litvě o 9,0 %, v Bulharsku o 8,7 %, ve Spojeném království o 5,6 %, ve Švédsku o 3,8 %, v Polsku o 3,0 %, v Rakousku o 2,3 % a ve Finsku o 1,6 %. Snížily se ve Španělsku o 5,3 %, v Estonsku o 4,9 %, v Dánsku o 4,6 %, v Lucembursku o 4,2 %, v Belgii o 3,8 %, v Lotyšsku o 3,4 %, ve Slovinsku o 1,3 %, v Německu o 1,1 %, ve Francii o 0,8 % a v Portugalsku o 0,3 %.
* * *
V motoristickém segmentu (OKEČ 50) sezónně očištěné tržby meziměsíčně reálně klesly o 2,2 %, meziročně o 0,1 %. Neočištěné tržby se snížily meziročně o 4,4 %, v tom za prodej a opravy motorových vozidel o 5,3 % a za prodej pohonných hmot o 2,5 %.
V maloobchodě včetně motoristického segmentu (OKEČ 52 + 50) klesly sezónně očištěné tržby meziměsíčně reálně o 1,2 %, meziročně vzrostly o 0,4 %. Sezónně neočištěné tržby se snížily meziročně o 2,9 %.
V ubytování a stravování (OKEČ 55) se sezónně očištěné tržby reálně meziměsíčně snížily o 0,5 %. Sezónně neočištěné tržby klesly meziročně o 3,4 %. Pokles tržeb byl zaznamenán jak v ubytovacích, tak i stravovacích zařízeních (o 4,1 %, resp. o 3,2 %). V ubytovacích zařízeních se tržby snížily ve všech velikostních skupinách, ve stravovacích zařízeních zaznamenala jako jediná meziroční nárůst velikostní skupina podniků s 20 až 49 zaměstnanci (o 1,8 %).
Zdroj: ĆSÚ
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz