(Kurzy.cz)
ČR - Trend růstu maloobchodu mírně zpomaluje
Trend růstu maloobchodu mírně zpomaluje |
Sezónně očištěné tržby v maloobchodě bez motoristického segmentu vzrostly v červnu meziměsíčně reálně o 0,6 %. Meziročně se zvýšily o 6,8 %, bez sezónního očištění o 6,4 %. Rozhodující podíl na meziročním přírůstku celkových tržeb měly specializované prodejny potřeb pro domácnost a ostatního nepotravinářského zboží (cca 50 %). Sezónně očištěné tržby za ubytování a stravování se v červnu meziměsíčně snížily o 0,3 %, neočištěné tržby meziročně vzrostly o 0,5 %.
* * *
Graf č. 1
Meziročně po očištění o sezónní vlivy a pracovní dny vzrostly tržby reálně o 6,8 %, po očištění pouze o pracovní dny o 6,9 %. Sezónně neočištěné tržby se při nižším počtu (-1) pracovních dní v červnu 2007 zvýšily oproti stejnému období předcházejícího roku o 6,4 %, v tom za nepotravinářské zboží o 8,3 % a za potraviny o 3,8 %. Zatím rostly tržby v letošním roce rychleji než v prvních šesti měsících loňského roku, nicméně ve druhém čtvrtletí se růst zpomalil.
K červnovému růstu přispěly nejvíce specializované prodejny elektroniky, elektrických přístrojů, stavebnin, nábytku a dalšího zboží pro domácnost a jen o něco méně se na růstu podílely specializované prodejny ostatního nepotravinářského zboží. Nejrychleji rostly tržby maloobchodu provozovaného prostřednictvím internetu nebo zásilkové služby, avšak s nevýznamným dopadem na celkový růst tržeb. Druhý nejrychlejší růst zaznamenaly již zmiňované prodejny potřeb pro domácnost a dále prodejny textilu a obuvi (tabulka č. 3).
V členění podle velikostních skupin se zvýšily nejvíce tržby v podnicích s 50 až 99 zaměstnanci (o 12,9 %). Podniky v ostatních velikostních skupinách vykázaly růst od 6,0 % do 6,4 %.
Cenový deflátor ke stejnému období předcházejícího roku byl 101,2 %. Ceny vzrostly v prodejnách potravin, a to ve specializovaných i nespecializovaných (o 5,0 %, resp. o 4,0 %), dále v prodejnách drogistického, farmaceutického a kosmetického zboží (o 2,5 %), v nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží (o 1,0 %) a ve stánkovém a ostatním prodeji provozovaném mimo prodejny (o 0,9 %). Naopak v prodejnách ostatního nepotravinářského zboží se ceny snížily o 2,5 %, v zásilkovém obchodě o 1,4 %, za použité zboží o 1,2 %, za potřeby pro domácnost o 0,8 % a za textil a obuv o 0,4 %.
Podle údajů zveřejněných Eurostatem vzrostly v červnu sezónně očištěné tržby v maloobchodě v EU 27 reálně meziměsíčně o 0,5 %, meziročně po očištění o pracovní dny o 2,2 %. Z členských států, za které byla data dostupná, rostly tržby meziročně v Lotyšsku o 24,4 %, v Litvě o 16,1 %, v Estonsku o 13,0 %, v Polsku o 9,2 %, ve Švédsku o 8,6 %, na Slovensku o 7,5 %, ve Finsku o 6,9 %, v Bulharsku o 6,5 %, v Lucembursku o 4,4 %, ve Španělsku o 4,2 %, ve Spojeném království o 3,6 %, v Belgii o 2,7 %, v Portugalsku o 1,7 %, ve Slovinsku a v Dánsku o 0,8 % a v Rakousku o 0,6 %. Snížily se v Německu o 2,5 %.
V motoristickém segmentu (OKEČ 50) se sezónně neočištěné tržby zvýšily meziročně reálně o 8,9 %, v tom za prodej a opravy motorových vozidel o 12,2 % a za prodej pohonných hmot o 2,6 %.
V maloobchodě včetně motoristického segmentu (OKEČ 52 + 50) vzrostly sezónně očištěné tržby meziměsíčně reálně o 0,6 % a sezónně neočištěné tržby meziročně o 7,2 %.
V ubytování a stravování (OKEČ 55) se v červnu sezónně očištěné tržby vč. očištění o pracovní dny snížily proti květnu o 0,3 %, v tom v ubytovacích zařízeních o 0,7 %, ve stravovacích zařízeních jen o 0,1 %. Meziročně vzrostly sezónně očištěné celkové tržby o 1,0 %. K dosažení alespoň mírného růstu sezónně neočištěných tržeb o 0,5 % přispěl vývoj ve stravovacích zařízeních, kde se tržby zvýšily o 2,0 %. V ubytovacích zařízeních tržby klesly o 3,2 %. Ve srovnání s vývojem za posledních 12 měsíců se jednalo v případě stravovacích zařízení o zpomalení růstu a v případě ubytovacích zařízení o prohloubení poklesu tržeb.
Analýza ČSÚ - Vývoj tržeb v maloobchodě, ubytování a stravování ve 2. čtvrtletí 2007
Zdroj: ČSÚ
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz