Věra Stárová (GfK-Praha)
Obchod a služby  |  08.08.2007 09:59:26

Lidé nejvíce věří lékařům a učitelům


Norimberk, 3.8. 2007 – Lékaři a učitelé jsou považováni za nejvíce důvěryhodné profesní skupiny v Evropě i v USA, ale také v České republice. Naproti tomu úroveň nedůvěry k policii, církvi a politikům je ve srovnání s ostatními sledovanými zeměmi nadprůměrná. Výše uvedené poznatky přináší výzkum GfK Trust Index 2007, který organizace GfK Custom Research uskutečnila v 18 různých zemích.

Na stupnici od 1 “velmi důvěryhodný” do 4 “velmi důvěryhodný” se na škále indexu důvěry umístili na nejvyšším místě žebříčku ve všech zemích lékaři a učitelé s průměrnými hodnotami 3,2 respektive 3,1. Na dalších místech pomyslného žebříčku najdeme policii a armádu shodně s hodnocením 2,9. Pak následuje církev se známkou 2,7, právníci s hodnocením 2,4 a novináři, kteří dosáhli hodnoty indexu důvěry 2,2. Podle názoru respondentů jsou politici ta nejméně důvěryhodná skupina – hodnota indexu důvěry dosahuje u této skupiny pouze 1,7. Špičkoví manažeři velkých podniků se neumístili o mnoho lépe – jejich hodnota indexu důvěry je pouze 2,1.

Zejména obyvatelé Bulharska, České republiky a Itálie jsou nespokojeni se svými politiky

Stejně jako v minulém roce, pouze 17 % všech respondentů důvěřuje své politické reprezentaci. Pokud jde o důvěru, politici v Dánsku a ve Švýcarsku dosahují nejlepších výsledků, kdy zhruba jeden ze tří občanů Švýcarska a 29 % populace v Dánsku považuje tuto profesní skupinu za důvěryhodnou. V USA téměř jedna čtvrtina Američanů říká, že svým politikům důvěřuje. Ve výši pouhých 10 % je výsledek dosažený v Německu stejný jako v minulém roce. Politici mají nejhorší pověst v Bulharsku (8%), v České republice (9%) a v Itálii (9%).

Špičkoví manažeři mají pozitivní image pouze ve Skandinávii a Rumunsku

Vysoce postavení manažeři ve firemní sféře a novináři dosáhli nízkých průměrných hodnot v indexu důvěry GfK, což naznačuje, že v mezinárodním měřítku třetina populace nedůvěřuje šéfům podniků, nicméně tento názor se v různých zemích liší. Občané Německa a Nizozemí mají nejmenší důvěru ve špičkový management podniků. 85 % Němců deklaruje svou nedůvěru v tuto profesní skupinu, což představuje zvýšení o 3 procentní body oproti předchozímu roku. Více než 80 % respondentů v Nizozemí vyjadřuje kritický postoj k manažerům velkých podniků. Podobně jako politici, také manažeři ve firemní sféře se těší největší důvěře v Dánsku, kde více než polovina dotazových osob deklaruje pozitivní postoj k firemní elitě. Komparativně vysoké hodnoty byly naměřené pouze ve Švédsku a v Rumunsku, kde více než 50 % dotazovaných v obou zemích odpovědělo pozitivně. 36 % respondentů v USA důvěřuje vedoucím pracovníkům ve firemním sektoru, což přibližně odpovídá průměrné hodnotě dosažené v 18 sledovaných zemích.

Přehled Indexu důvěry GfK (GfK Trust Index):
Hodnocení důvěry u různých profesních skupin

Ukazuje se, že respondenti v Západní Evropě a v USA důvěřují představitelům tisku o trochu více než šéfům podniků. Zatímco 62 % amerických občanů nedůvěřuje špičkovým manažerům, pouze 55 % vyjádřilo tento názor, pokud jde o novináře. Podíl respondentů v Západní Evropě, kteří zvolili hodnocení v nedůvěryhodném intervalu škály u těchto dvou profesí, se vyšplhal až na 67 %. Vzhledem k ostatním příkladům se také úroveň důvěry v různých zemích signifikantně liší. Novináři se těší největší důvěře v Rumunsku a v Polsku, kde shodně dosahují 58 %; následuje Bulharsko a Španělsko shodně s hodnotou 54 %. Nedůvěra k novinářům panuje zejména ve Velké Británii, Nizozemí a ve Francii, kde pouze čtvrtina příslušné populace má pozitivní pohled na tisk.

Důvěra v učitele dosahuje rekordní úrovně v Německu

Stejně jako v minulých letech nejuznávanější profesní skupiny jsou lékaři a učitelé. Celkem 83 % respondentů si myslí, že lékaři jsou důvěryhodní a 82 % si myslí, že je to pravda v případě učitelů. Více než 90 % dotazovaných ve Švédsku a Belgii hodnotí lékaře jako důvěryhodné. Vnímání německé veřejnosti se poprvé zlepšilo, zatímco 77 % deklarovalo svou důvěru učitelům v minulém roce, současný výsledek ve výši 82 % představuje rekordní úroveň v případě Německa, a to od samého začátku šetření v roce 2003. S výsledkem hodnocení těsně pod 70 % dosahuje tato profesní skupina nižší úroveň důvěry v Nizozemí a Itálii.

Církev je na čele žebříčku důvěry v Rumunsku, ale zcela propadá ve Francii

Zatímco tři čtvrtiny respondentů v Západní Evropě a v USA důvěřují policii, ve Střední a Východní Evropě dosahuje tento počet výrazně nižší číslo, a to 58 %. V těchto zemích však mají občané pozitivní postoj k armádě, a to v pozoruhodné míře 75 %. Stejně pozitivní postoj k armádě má však pouze 67 % dotazovaných v Západní Evropě.

Pro představitele církve je hodnota GfK Trust Index ve výši 2,7, což je hodnota dosažená také v předchozím roce a páté místo na pomyslném žebříčku důvěry. 59 % obyvatel Střední a Východní Evropy věří církvi, což je o trochu více než jejich západoevropské protějšky. 68 % dotázaných ve Spojených státech vyjádřilo důvěru v církev. Nejvyšší počet respondentů se stejným názorem na tuto profesní skupinu v Západní Evropě je ve výši 72 % v Německu, zatímco pouze občané Rumunska s podílem 79 % vyjadřují více důvěry v představitele svého duchovenstva. Většina respondentů v osmi z 18 šetřených zemí má pochybnosti pokud jde o důvěryhodnost představitelů církve, což se týká především Francie, Španělska a Řecka, kde více než 60 % dotazovaných vyjádřilo v tomto směru negativní názor.

Důvěra k právníkům je zhruba stejná v Západní, Střední i Východní Evropě. Okolo 50 % všech respondentů má důvěru v tuto profesní skupinu, ale postoj občanů Spojených států k právníkům je přece jenom méně pozitivní - pouze 42 % dotazovaných má důvěru v tuto profesní skupinu. Právníci bodují nejníže v Itálie, kdy více než dvě třetiny dotazovaných vyjádřilo svou nedůvěru této profesi. Naproti tomu jsou právníci vysoce uznávání zejména ve Švédsku, kdy se asi tři čtvrtiny respondentů vyjádřily pozitivně v této otázce.

Výzkumné šetření

Od roku 2003 představuje společnost GfK Custom Research výsledky ve formě Indexu důvěry - GfK Trust Index, který určuje úrovně důvěry občanů v profesní skupiny jako jsou právníci, novináři, církev, učitelé, manažeři, lékaři, armáda, politici a policie. Ve výzkumu uskutečněném v tomto roce se dotazovalo celkem 16 481 respondent v 17 evropských zemích a v USA a to v období březen-květen 2007.

Další informace lze získat na kontaktní adrese: Mark Hofmans, GfK Custom Research Development & Training Center, Tel. +32 2 475-2800, mark.hofmans@gfk.com

Skupina GfK v ČR

Skupina GfK v ČR (GfK Praha, INCOMA Research a INCOMA Consult) je předním poskytovatelem komplexních služeb v oblasti výzkumu trhu a veřejného mínění, včetně konzultačního a poradenského servisu. Pro další informace navštivte naše internetové stránky: www.gfk.czwww.incoma.cz.

GfK Group

GfK Group je celosvětově čtvrtou největší společností provádějící marketingový výzkum. Působí v pěti obchodních segmentech: Custom Research, Retail and Technology, Consumer Tracking, Media a HealthCare. Společně s původní společností NOP World (získanou 1. června 2005) dosáhla GfK Group za finanční rok 2006 obrat 1 112,2 milionů EUR. Skupina GfK svými 115 společnostmi působí po celém světe a pokrývá více než 90 zemí. Z celkového počtu 8 200 zaměstnanců pracuje 80 % mimo Německo. Pro další informace navštivte naše webové stránky: www.gfk.com.

Stručný popis podnikatelských segmentů GfK Group:

Custom Research Informační servis o vývoji, pozici a péči o produkty a nabídky služeb zaměřené na optimalizaci mixu marketingové politiky aktivit a k řízení produktových a firemních značek, jakož i k loajalitě spotřebitelů.Více viz: www.gfkcr-ww.com
Retail and Technology Informační servis k otázkám marketingu, logistiky a odbytu v průmyslu a obchodu, působících na trhu spotřební techniky.Více viz: www.gfkms.com
Consumer Tracking Informační servis k otázkám trhu a marketingu dotýkajících se každodenního nákupního rozhodování a spotřebitelských zvyklostí. Poskytování informací o zboží a službách z oblasti FMCG a SMCG.Více viz: www.gfkcs.com
Media Informační servis o chování a postojích uživatelů médií. Nejde přitom jen o kvantitativní analýzy diváků, čtenářů posluchačů, ale i o kvalitativní studie zaměřené na jejich akceptaci, preference a vybavování si mediálních obsahů. Více viz: www.gfk.com
HealthCare Informační servis k otázkám vývoje produktů, komunikace, image a cenových vazeb léčiv, tržní pozice a spokojenosti zákazníků, měření množství a obratu použitých materiálů a produktů u zubních lékařů a laboratoří, měření spotřeby veterinárních léčiv. Více viz: www.gfk.com

On-line Shop
- prodej dovolených, stavebního spoření a hypoték, PF a připojení k internetu

Pro bližší info klikněte na malé obrázky.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář





Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688