Vladimír Urbánek
(Kurzy.cz)
Auto Moto  |  29.05.2007 11:14:03

Prodej 1 auta stojí automobilku až 42 000 na reklamních nákladech

Celkové náklady na reklamu jednotlivých automobilek vydělené počtem prodaných vozů za loňský rok ukázaly zajímavá čísla. Podle nich do reklamy nejvíce investují hlavně asijští výrobci. A letos chystají další navýšení.

"Konkurence mezi výrobci aut je taková, že si žádná firma nemůže dovolit prodávat bez reklamy," říká kreativní ředitel reklamní agentury Mark BBDO Martin Charvát.

Například Škodu stálo loni na reklamě jedno prodané auto zhruba šest tisíc, zatímco Mitsubishi přes 42 tisíc korun. "Potřebovali jsme oživit značku, šli jsme více do televize," uvedl Kamil Šilhavý z firmy M Motors CZ, která do Česka japonskou značku dováží.

Loňské investice do reklamy jsou podle něj vidět: za první čtyři měsíce stouply prodeje meziročně o čtyřicet procent.

V žebříčku nákladů jsou mezi prvními pěti tři japonské značky. "Mají agresivnější reklamní politiku, protože nejsou na zdejším trhu tak známí, jako zavedené evropské značky," dodal Jan Binar z agentury McCann.

Tradiční značky utrácet nemusí
Žebříček výdajů na reklamu zdaleka neodpovídá žebříčku dovozců podle počtu prodaných aut. Nejméně utrácejí tradiční značky. Například nejprodávanější Škoda sice ročně utratí v Česku téměř čtyři sta milionů za reklamu, ale prodá pětkrát více vozů než druhý Volkswagen.

I ten moc neutrácí: v průměru ho jeden prodaný vůz stojí deset tisíc. Řada automobilek na téma reklamy vůbec nemluví nebo se omezuje na obecnější prohlášení. "Výši rozpočtu na marketing nekomentujeme," uvedl mluvčí Škody Auto Jaroslav Černý.

Firma podle něj neví, zda se výdaje na jedno auto liší od jiných zemí, kde se vozy Škoda prodávají. "To je věcí dovozce," dodal.

Velkou reklamní expanzi letos nastartovala korejská automobilka Kia. "Proti loňským 35 milionům budou náklady dvojnásobné," uvedl marketingový manažer Marek Vodička.

Uváděná čísla za výdaje na reklamu vycházejí z výzkumu společnost TNS Media Intelligence. Ta sleduje veškerou inzerci v českých médiích a přepočítává je podle tabulkových cen.

Ve skutečnosti reklamní výdaje mohou být i o polovinu levnější, záleží na velikosti firmy a jakou slevu si vyjedná. "Reálné čisté ceny jsou někde na úrovni 35–50 procent ceníkových," podotkl Štěpán Wolde z Arbomedia.

Ne vždy to tak je, například Toyota připouští, že utratila loni dokonce o čtyři miliony více, než uvádí přehled největších zadavatelů reklam. Její výdaje však meziročně poklesly. Na reklamu luxusní značky Lexus utratila sedmkrát více.

Automobilky dávají přednost hlavně tištěné reklamě. "Na přímý prodej modelů je lepší, protože je možné v ní uvést všechny výhody. Televizní reklama je dobrá hlavně pro dlouhodobé budování značky," uvedl Charvát. V televizi více utrácí třeba Toyota nebo Mitsubishi.

Velké rozdíly ve výdajích mezi Evropou a Asií nejsou českou zvláštností. Například v sousedním Německu nejvíce za reklamu utrácí Toyota, v přepočtu na jedno auto zaplatí bezmála padesát tisíc korun. Na tamním trhu dominující VW utratí zhruba čtyřikrát méně.

Zdroj: iDnes.cz

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář







Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Monitoring ekonomiky

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688