Vladimír Urbánek
(Kurzy.cz)
Makroekonomika  |  02.04.2007 14:45:08

Stát v 1Q roku 2007 hospodařil s přebytkem 11,3 mld.Kč

Státní rozpočet na rok 2007 byl schválen Poslaneckou sněmovnou Parlamentu ČR zákonem č. 622/2006 Sb. ze dne 13. prosince 2006, který stanovil příjmy ve výši 949,5 mld. , výdaje ve výši 1 040,8 mld. a schodek ve výši 91,3 mld. .

Podle bankovních údajů o pokladním plnění státního rozpočtu ke konci března 2007 vykázal státní rozpočet celkové příjmy ve výši 242,0 mld. , celkové výdaje ve výši 230,7  mld. a kladné saldo hospodaření ve výši 11,3 mld.

Za 1. čtvrtletí letošního roku vykázal státní rozpočet celkové příjmy ve výši 242,0 mld , tj. 25,5 % celoročního rozpočtu, proti roku 2006 jsou vyšší o 6,1 mld. , tj. o 2,6 %.

Příjmy z daní a poplatků dosáhly za první čtvrtletí letošního roku 122,0 mld. , což představuje 23,6 % schváleného rozpočtu a meziroční růst o 5,0 mld. , tj. o 4,2 % (rozpočet počítá s růstem 10,2 % proti skutečnosti roku 2006). Ve srovnání se stejným obdobím minulého roku je plnění rozpočtu o 1,1 procentního bodu lepší.

Meziroční růst byl ovlivněn především vyšším inkasem daně z přidané hodnoty, které představovalo 39,2 mld. , tj. 23,9 % rozpočtu (loni to bylo 24,0 %). Meziroční růst o 1,6 mld. , tj. o 4,3 %, je proti rozpočtované dynamice (6,6 % měřeno ke skutečnosti za rok 2006) nižší o 2,3 procentního bodu.

 

Inkaso spotřebních daní dosáhlo výše 29,9 mld. , což představuje 22,8 % rozpočtu (ke konci března 2006 to bylo 24,1 %) a meziroční růst o 1,3 mld. , tj. o 4,4 %. Rozpočet počítá s růstem o 16,6 % proti skutečnosti roku 2006.

 

Daně z příjmů právnických osob svým objemem 21,9 mld. představovaly 20,4 % rozpočtu a byly nad úrovní loňského inkasa o 0,4 mld. , tj. o 1,9 %. Rozpočet počítá s růstem o 12,6 % proti skutečnosti roku 2006. Vysoké inkaso této daně v měsíci březnu (19,9 mld. ) souvisí s odvodem první čtvrtletní zálohy na daň z příjmů roku 2007 u poplatníků, u kterých se zdaňovací období shoduje s kalendářním rokem a jejichž poslední známá daňová povinnost přesáhla částku 150 tis. Kč.

 

Inkaso daní z příjmů fyzických osob dosáhlo 26,3 mld. , tj. 26,8 % rozpočtu (loni plnění na 27,1 %), při meziročním růstu o 1,2 mld. , tj. o 4,9 %. Rozpočet uvažuje s růstem o 7,1 % proti skutečnosti roku 2006.

Daň z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti dosáhla 20,2 mld. při plnění rozpočtu na 24,2 % (loni to bylo na 25,4 %) a meziročním růstu o 1,7 mld. , t.j. o 9,1 %. Rozpočet je nad úrovní skutečnosti roku 2006 o 8,5 %.

Daň z příjmů fyzických osobkapitálových výnosů dosáhla 1,3 mld. , což představuje 25,3 % rozpočtu (loni plnění na 24,6 %) a meziroční růst o 0,1 mld. , t.j. o 12,0 %. Rozpočet 2007 počítá s poklesem o 4,6 % proti skutečnosti roku 2006.

Daň z příjmů fyzických osob ze samostatné výdělečné činnosti ve výši 4,8 mld. znamená plnění rozpočtu na 50,3 % (loni to bylo 36,6 %) a proti stejném období roku 2006 je nižší o 0,6 mld. , tj. o 11,2 %. Rozpočet 2007 je nad úrovní skutečnosti roku 2006 o 1,8 %.

Příjmy ze cla náležející státnímu rozpočtu byly ke konci března vykázány ve výši 0,3 mld. (národní podíl ve výši 25 % z předepsaných celních příjmů, který náleží ČR po vstupu do ES).

Celkové vybrané clo (vč. části připadající rozpočtu EU) činilo ke konci 1. čtvrtletí letošního roku 2,4 mld. .

Rozpočtované celostátní inkaso daní na rok 2007 (bez DPPO placené obcemi a kraji a bez správních a ostatních poplatků placených obcím) ve výši 699,4 mld. je proti rozpočtu na rok 2006 vyšší o 54,5 mld. , tj. o 8,4 %, a proti skutečnosti roku 2006 o 60,1 mld. , tj. o 9,4 %. Objemově je nejvyšší růst rozpočtován (proti skutečnosti 2006) u spotřebních daní – o 19,2 mld. (o 16,0 %), u daní z příjmů právnických osob – o 17,1 mld. (o 12,6 %), u DPH – o 14,3 mld. (o 6,6 %) a u daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti o 9,6 mld. (o 8,6 %).

Celostátní inkaso všech daní dosáhlo za první tři měsíce letošního roku výše 164,3 mld. , což představuje 23,5 % rozpočtu a meziroční růst o 6,3 mld. , tj. o 4,0 %. Ve stejném období roku 2006 dosáhlo celostátní inkaso daní 158,0 mld. , tj. 24,5 % schváleného rozpočtu, a meziročně vzrostlo o 19,1 mld. , tj. o 13,7 % (celoročně bylo pod úrovní rozpočtu o 5,2 mld. ).

Příjmy z pojistného na sociální zabezpečení dosáhly výše 86,7 mld. , což představuje 24,4 % rozpočtu (loni to bylo 23,5 %) a meziroční růst o 7,7 mld. , tj. o 9,7 %. Rozpočet počítá s růstem o 6,4 % proti skutečnosti roku 2006. Z celkové částky připadlo na důchodové pojištění 71,4 mld. , t.j. 24,2 % rozpočtu, při meziročním růstu o 6,3 mld. , tj. o 9,7 %.

Nedaňové a kapitálové příjmy a přijaté dotace dosáhly výše 33,3 mld. , což je 42,9 % rozpočtu a o 6,6 mld. , tj. o 16,6 % méně než ke konci 1. čtvrtletí loňského roku (rozpočet uvažuje s meziroční poklesem o 35,4 % proti skutečnosti 2006, resp. o 2,7 % proti rozpočtu 2006). Z této částky představují převody z fondů OSS částku 10,2 mld. , což je o 9,0 mld. méně než bylo ve stejném období roku 2006. Ty zahrnují převody z rezervních fondů, dále převody prostředků z FKSP a nečerpané mzdové prostředky za prosinec 2006. Příjmy z rozpočtu EU (přijaté dotace od EU a Národního fondu) činily 13,2 mld. , tj. o 1,2 mld. více než byla dosažená skutečnost za stejné období v roce 2006 (vč. kompenzačních plateb, které činily 1,9 mld. ).

 

Celkové výdaje v objemu 230,7 mld. , čerpané ke konci března, představují 22,2 % schváleného rozpočtu (v roce 2006 to bylo 23,0 %), což znamená meziroční nárůst o 10,5 mld. , tj. o 4,8 %. Rozpočtovanou dynamiku (růst o 2,0 % proti skutečnosti roku 2006) tak převyšují o 2,8 procentního bodu.

 

 

 

Běžné výdaje státního rozpočtu byly ke konci 1. čtvrtletí letošního roku čerpány ve výši 220,7 mld. , tj. na 23,2 %. Proti stejnému období minulého roku vzrostly o 10,4 mld. , tj. o 4,9 % (rozpočtovaná dynamika počítá s nárůstem o 3,9 % proti skutečnosti 2006).

Největší objem prostředků v rámci běžných výdajů je každoročně vynakládán na sociální dávky. Ve schváleném rozpočtu jsou tyto výdaje zapracovány ve výši 387,6 mld. , což představuje 37,2 % (loni 35,8 %) všech rozpočtovaných výdajů a meziroční růst o 9,4 % proti skutečnosti 2006 (především vliv zvýšení rodičovského příspěvku a příspěvku na bydlení v oblasti státní sociální podpory – růst rozpočtu 2007 proti skutečnosti 2006 o 59,5 %, tj. o 20,3 mld. ). Ke konci března letošního roku bylo vyčerpáno 96,1 mld. , tj. 24,8 % rozpočtu (loni plnění na 27,2 %), při meziročním růstu o 3,0 mld. , tj. o 3,2 %. Z toho na důchody připadlo 71,9 mld. , tj. 25,0 % rozpočtu (loni to bylo na 27,2 %), při meziročním růstu o 0,1 mld. , tj. o 0,2 %.

V rámci běžných výdajů státního rozpočtu činily neinvestiční transfery veřejným rozpočtům územní úrovně 32,4 mld. , což představuje 26,9 % rozpočtu, při meziročním růstu o 5,4 mld. , tj. o 19,8 %. Z toho lednová čtvrtletní záloha pro školství činila 18,7 mld. , což je o 1,0 mld. více než v roce 2006, a dalších 8,8 mld. představují transfery obcím na sociální služby a dávky pomoci v hmotné nouzi a dávky zdravotně postiženým.

Neinvestiční transfery fondům sociálního a zdravotního pojištění vykázaly čerpání ve výši 11,9 mld. , tj. 25,3 % rozpočtu, při meziročním poklesu o 0,6 mld. . Zatím nebyla realizována žádná předsunutá platba jako v minulém roce.

Výdaje kapitoly Státní dluh byly k 31.3.2007 čerpány ve výši 8,6 mld. , tj. 22,6 % rozpočtu, což je o 1,0 mld. méně než bylo ke konci 1. čtvrtletí loňského roku.

Na odvody vlastních zdrojů ES do rozpočtu EU bylo poukázáno zatím 8,7 mld. , což představuje 29,0 % rozpočtované výše, a jejich objem je mírně nad úrovní srovnatelného období minulého roku o 0,2 mld. .

Kapitálové výdaje byly čerpány ve výši 10,1 mld. , což představuje 11,3 % rozpočtu (v roce 2006 to bylo 10,5 %), při meziročním růstu o 0,1 mld. .

 

Celkové saldo hospodaření státního rozpočtu ke konci března 2007 dosáhlo 11,3 mld. a je lepší o 34,1 mld. než by odpovídalo úrovni rozpočtované alikvoty (-22,8 mld. ). Proti výsledku vykázanému ve stejném období roku 2006 je ale horší o 4,5 mld. .

Tento výsledek hospodaření státního rozpočtu je odrazem dosavadního předstihu plnění celkových příjmů před čerpáním celkových výdajů o 3,3 procentního bodu.

Zdroj: MF ČR
K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář





Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Monitoring ekonomiky

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688