(Kurzy.cz)
Maloobchod loni rostl nejvíce v poslední dekádě
Nejvyšší celoroční růst tržeb za posledních deset let |
Sezónně očištěné tržby v maloobchodě bez motoristického segmentu vzrostly v prosinci meziměsíčně reálně o 0,5 %. Sezónně neočištěné tržby se meziročně zvýšily o 4,7 %, po sezónním očištění o 7,5 %. Největší podíl na přírůstku celkových tržeb měly nespecializované prodejny s převahou potravin a specializované prodejny potřeb pro domácnost (cca 40, resp. 30 %). Celoročně vzrostly tržby nejvíce od r. 1997 (o 6,5 %), tj. od počátku zavedení výběrového statistického zjišťování v maloobchodě.
* * *
Sezónně očištěné tržby v maloobchodě (OKEČ 52) se v prosinci meziměsíčně reálně zvýšily o 0,5 %, v tom za nepotravinářské zboží o 0,8 %, za potraviny o 0,1 %. Růst trendové složky vykazuje dlouhodobou stabilitu, 21 měsíců se meziměsíčně zvyšuje v rozmezí od 0,4 do 0,6 %. V prosinci tato složka vzrostla stejně jako v předchozích třech měsících o 0,5 % (tabulka č. 1).
K celkovému růstu přispěly v prosinci nejvíce nespecializované prodejny s převahou potravin a specializované prodejny elektroniky, elektrických přístrojů, železářského zboží, nábytku a dalšího zboží pro domácnost. Nejrychleji rostly tržby v prodejnách textilu a obuvi a v prodejnách potřeb pro domácnost. Pokles zaznamenal prodej drogistického, farmaceutického a kosmetického zboží a také použitého zboží (tabulka č. 3).
V členění podle velikostních skupin se v maloobchodě zvýšily nejvíce tržby v podnicích se 100 a více zaměstnanci, resp. s 50 až 99 zaměstnanci (o 8,2 %, resp. o 7,3 %). Podniky v ostatních velikostních skupinách vykázaly růst od 0,8 do 1,7 %.
Úhrnný deflátor (ke stejnému období předcházejícího roku) byl 100,4 %. Vyšší ceny byly v prodejnách potravin, a to ve specializovaných i nespecializovaných (o 1,7 %, resp. o 1,2 %), dále v prodejnách drogistického, farmaceutického a kosmetického zboží (o 1,8 %), ostatního nepotravinářského zboží (o 1,1 %) a ve stánkovém a ostatním prodeji provozovaném mimo prodejny (o 0,5 %). Nejvíce se ceny snížily v prodejnách textilu a obuvi o 4,5 %.
Podle údajů zveřejněných Eurostatem vzrostly v prosinci sezónně očištěné tržby v maloobchodě v EU 25 reálně meziměsíčně o 0,7 % a meziročně po očištění o pracovní dny o 3,3 %. Z členských států, za které byla data dostupná, rostly tržby v Lotyšsku o 27,2 %, v Estonsku o 19,1 %, v Polsku o 12,3 %, ve Švédsku o 11,0 %, v Litvě o 7,3 %, na Slovensku o 6,5 %, ve Finsku o 5,9 %, ve Španělsku o 4,5 %, ve Spojeném království o 4,4 %, v Dánsku o 4,3 %, v Rakousku o 3,7 %, v Lucembursku o 2,8 %, ve Francii o 2,4 %, v Německu o 1,8 % a v Portugalsku o 0,5 %. Snížily se v Belgii o 3,9 % a ve Slovinsku o 2,5 %.
* * *
V motoristickém segmentu (OKEČ 50) se sezónně neočištěné tržby zvýšily meziročně reálně o 3,6 %, v tom za prodej pohonných hmot o 3,8 % a za prodej a opravy motorových vozidel o 3,6 %.
V maloobchodě včetně motoristického segmentu (OKEČ 52 + 50) vzrostly sezónně očištěné tržby meziměsíčně reálně o 0,5 % a sezónně neočištěné tržby meziročně o 4,4 %.
* * *
Za celý rok 2006 se tržby v maloobchodě (OKEČ 52) zvýšily meziročně reálně o 6,5 %, což byl nejvyšší růst od počátku výběrového statistického zjišťování v maloobchodě, tj. od r. 1997. Růst byl po celý rok stabilní, ani jednou nedošlo k meziměsíčnímu poklesu tržeb. Rychleji rostly tržby v 1. pololetí než ve druhém, přičemž ve všech měsících roku 2006 se zvyšovaly v rozmezí 4 – 8 %. Z jednotlivých velikostních skupin podniků měly nejvyšší dynamiku podniky s 50 více zaměstnanci. Růst tržeb za potraviny se v jednotlivých měsících roku 2006 pohyboval v rozmezí od 1,5 do 6,7 %, za nepotravinářské zboží od 4,6 do 10,5 %.
Vývoj tržeb v jednotlivých sortimentních skupinách prodejen byl následující:
- v nespecializovaných prodejnách vzrostly o 6,9 %, v tom v prodejnách s převahou nepotravinářského zboží o 11,2 %, v prodejnách s převahou potravin o 5,7 %;
- ve specializovaných prodejnách se zvýšily o 6,3 %, přičemž v prodejnách s nepotravinářským zbožím rostly o 7,2 %, zatímco v prodejnách potravin klesly o 0,2 %;
- ve specializovaných prodejnách s nepotravinářským zbožím rostly nejvýrazněji tržby za textil a obuv (o 17,9 %) a elektroniku, elektrické přístroje, železářské zboží, nábytek a další zboží pro domácnost (o 11,0 %). Tržby za tzv. ostatní nepotravinářské zboží se zvýšily o 6,8 %. Pokles zaznamenal prodej drogistického, farmaceutického a kosmetického zboží (o 2,2 %);
v zásilkovém prodeji byly tržby vyšší o 8,9 %, v prodejnách s použitým zbožím o 1,8 % a ve stánkovém a ostatním prodeji provozovaném mimo prodejny o 0,2 %.
V motoristickém segmentu (OKEČ 50) se na růstu tržeb o 6,3 % podílel jak prodej a opravy motorových vozidel (o 7,1 %), tak i prodej pohonných hmot (o 4,8 %). Tržby za prodej motorových vozidel rostly ve všech měsících roku 2006, nejvíce v 1. čtvrtletí a nejméně ve druhém. Prodej pohonných hmot vzrostl nejvíce v dubnu a v listopadu, naopak pod loňskou srovnatelnou úroveň se dostal v březnu.
V maloobchodě včetně motoristického segmentu (OKEČ 50 + 52) byl meziroční reálný růst tržeb 6,4 %.
Analýza ČSÚ - Vývoj tržeb v maloobchodě ve 4. čtvrtletí 2006
Zdroj: ČSÚ
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz