Vladimír Urbánek
(Kurzy.cz)
Makroekonomika  |  03.07.2006 14:51:37

Stát za 1H hospodařil s přebytkem 7,6 mld.Kč

Stát v prvním pololetí roku 2006 hospodařil s přebytkem 7,6 miliardy

Podle bankovních údajů o pokladním plnění státního rozpočtu ke konci června 2006 vykázal státní rozpočet celkové příjmy ve výši 468,8 mld. , celkové výdaje ve výši  461,2 mld. a saldo hospodaření ve výši 7,6 mld. . Přebytek hospodaření je o 3,8 miliardy vyšší než ve stejném období roku 2005.

Příjmy státního rozpočtu

 Za 1. pololetí 2006 činily celkové příjmy státního rozpočtu 468,8 mld. , tj. 52,7 % celoročního rozpočtu, a proti roku 2005 byly vyšší o 42,6 mld. , tj. o 10,0 %.

Příjmy z daní a poplatků dosáhly za 1. pololetí letošního roku 241,9 mld. , což představuje 51,1 % rozpočtu a meziroční růst o 17,2 mld. , tj. o 7,7 % (rozpočet počítá s 2,8 % růstem proti skutečnosti roku 2005). Ve srovnání se stejným obdobím minulého roku je plnění rozpočtu o 0,2 procentního bodu lepší.

Meziroční růst byl ovlivněn především inkasem spotřebních daní, které dosáhlo výše 65,4 mld. , což představuje 55,0 % rozpočtu (ke konci června 2005 to bylo 57,2 %) a meziroční růst o 11,1 mld. , tj. o 20,3 %. Rozpočet počítá s růstem o 14,7 % proti skutečnosti roku 2005. Výnos z těchto daní byl ovlivněn především předzásobením se prodejců tabákovými výrobky. Od 1.4. 2006 začala platit zvýšená sazba daně jak u cigaret tak i u tabáku.

Inkaso daně z přidané hodnoty ve výši 70,4 mld. naplnilo rozpočtovanou částku ze 44,9 % (loni to bylo 41,5 %). Meziroční růst o 6,3 mld. , tj. o 9,9 %, je proti rozpočtované dynamice (růst o 6,7 % proti skutečnosti 2005) vyšší. V inkasu se projevil i vliv vratek daně, kdy jejich saldo je proti stejnému období minulého roku vyšší o 11,2 mld. .

Daně z příjmů právnických osob svým objemem 55,5 mld. představovaly 63,0 % rozpočtu (loni to bylo 65,2 %) a byly nad úrovní loňského inkasa o 2,2 mld. , tj. o 4,2 %. Rozpočet počítá s poklesem o 12,2 % proti skutečnosti roku 2005 (vliv snížení sazby daně z 26 % na 24 %).

Inkaso daní z příjmů fyzických osob dosáhlo 43,3 mld. , tj. 46,9 % rozpočtu (loni plnění na 48,3 %), při meziročním poklesu o 2,8 mld. , tj. o 6,1 %. Rozpočet uvažuje s poklesem o 2,6 % proti skutečnosti roku 2005, což souvisí se snížením daňových sazeb od 1.1.2006.

Daň z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti dosáhla 35,6 mld. při plnění rozpočtu na 48,8 % (loni to bylo na 45,5 %) a meziročním růstu o 0,8 mld. , t.j. o 2,3 %. Rozpočet 2006 je pod úrovní skutečnosti roku 2005 o 4,4 %.

Daň z příjmů fyzických osob ze samostatné výdělečné činnosti ve výši 5,2 mld. znamená plnění rozpočtu na 35,3 % (loni to bylo 66,8 %) a proti stejném období roku 2005 je nižší o 3,9 mld. , tj. o 42,9 %. Rozpočet 2006 je nad úrovní skutečnosti roku 2005 o 5,8 %. Na výrazný pokles inkasa daně měly vliv především dva faktory. Jednak to byly vratky daně, které vyplynuly z možnosti uplatnění společného zdanění manželů a dále vratky z titulu uplatnění zvýšených výdajových paušálů.

Daň z příjmů fyzických osobkapitálových výnosů dosáhla 2,4 mld. , což představuje 53,0 % rozpočtu (loni plnění na 40,0 %) a meziroční růst o 0,3 mld. , t.j. o 12,8 %. Rozpočet 2006 počítá s růstem o 1,8 % proti skutečnosti roku 2005.

Příjmy ze cla náležející státnímu rozpočtu byly za 1. pololetí 2006 vykázány ve výši 0,6 mld. (národní podíl ve výši 25 % z předepsaných celních příjmů, který náleží ČR po vstupu do ES). Celkové vybrané clo (vč. části připadající rozpočtu EU) činilo 3,5 mld. .

 Celostátní inkaso všech daní dosáhlo ke konci června letošního roku výše 324,2 mld. , což představuje 50,3 % rozpočtu a meziroční růst o 21,2 mld. , tj. o 7,0 %. Ve stejném období roku 2005 dosáhlo celostátní inkaso daní 303,0 mld. , tj. 49,8 % rozpočtu, a meziročně vzrostlo o 46,0 mld. , tj. o 17,9 % (celoročně převýšilo rozpočet o 23,0 mld. ).

 Příjmy z pojistného na sociální zabezpečení dosáhly výše 160,5 mld. , což představuje 47,7 % rozpočtu (loni to bylo 47,6 %) a meziroční růst o 10,7 mld. , tj. o 7,2 %. Rozpočet 2006 počítá s růstem o 8,1 % proti skutečnosti roku 2005. Na důchodové pojištění připadlo 132,2 mld. , t.j. 47,4 % rozpočtu, při meziročním růstu o 8,8 mld. , tj. o 7,2 %.

Nedaňové a kapitálové příjmy a přijaté dotace dosáhly výše 66,4 mld. , což je 83,2 % rozpočtu (loni to bylo 106,1 %) a o 14,7 mld. , tj. o 28,3 % více než ke konci června loňského roku. Z této částky představují převody z fondů OSS částku 30,0 mld. , což je o 11,1 mld. více než bylo ve stejném období roku 2005. Ty zahrnují především převody z rezervních fondů, dále převody prostředků z FKSP a nečerpané mzdové prostředky za prosinec 2005. Příjmy z rozpočtu EU (přijaté dotace a kompenzační platby) činily 16,0 mld. (plnění na 28,1 %), tj. o 2,1 mld. více než byla dosažená skutečnost za stejné období v roce 2005. Z toho kompenzační platby dosáhly 3,3 mld. , tj. o 1,9 mld. méně než v na konci června 2005.

V dosavadním plnění se dále v příjmech projevilo navýšení zatím o 2,7 mld. (z 5,0 mld. schválených zákonem č. 170/2006 Sb.) z titulu krytí výdajů na povodňové škody. Tyto finanční zdroje byly do státního rozpočtu převedeny z výnosu dividend společnosti Osinek, a.s.

 

 

Výdaje státního rozpočtu

 

Celkové výdaje v objemu 461,2 mld. čerpané za 1. pololetí 2006 představují 47,9 % rozpočtu (v roce 2005 to bylo 47,6 %), což znamená meziroční nárůst o 38,7 mld. , tj. o 9,2 %.

Běžné výdaje státního rozpočtu byly čerpány ve výši 436,8 mld. , tj. na 50,3 % (loni to bylo 48,8 %). Proti stejnému období minulého roku vzrostly o 35,7 mld. , tj. o 8,9 %. Největší objem prostředků v rámci běžných výdajů je každoročně vynakládán na sociální dávky. Ke konci 1. pololetí letošního roku bylo vyčerpáno 182,6 mld. , tj. 53,2 % rozpočtu (loni plnění na 52,2 %), při meziročním růstu o 13,0 mld. , tj. o 7,6 %. Z toho na důchody připadlo 140,2 mld. , tj. 53,2 % rozpočtu (loni to bylo na 52,4 %), při meziročním růstu o 11,6 mld. , tj. o 9,0 %.

 V rámci běžných výdajů státního rozpočtu činily neinvestiční transfery veřejným rozpočtům územní úrovně 59,4 mld. , což představuje již 54,4 % rozpočtu, při meziročním růstu o 3,4 mld. , tj. o 6,0 %. Vyšší plnění ovlivnily především převody prostředků na přímé náklady škol zřizovaných obcemi a kraji ve výši 39,8 mld. , což je o 1,8 mld. více než v roce 2005, které zahrnují i finanční prostředky na prázdninové platy učitelů ve výši 4,3 mld. .

 Nadprůměrné čerpání vykázaly i neinvestiční transfery fondům sociálního a zdravotního pojištění ve výši 26,3 mld. , a to na 67,8 % rozpočtu. To bylo ovlivněno dvěma mimořádnými předsunutými platbami ve prospěch Všeobecné zdravotní pojišťovny z nichž první byla poskytnuta v lednu ve výši 3,0 mld. , a o kterou budou v září a prosinci kráceny platby státu do systému veřejného zdravotního pojištění vždy o 1,5 mld. . V dubnu byla nově provedena druhá předsunutá platba ve výši 2,5 mld. , o kterou budou v srpnu a listopadu opět kráceny platby státu do VZP, vždy o 1,25 mld. . Další vliv, který se projevil v této položce od 1. února a následně od 1. dubna t.r., je zvýšení vyměřovacího základu pojistného za státní pojištěnce (podle zákona č. 117/2006 Sb., kterým se mění některé zákony v oblasti veřejného zdravotního pojištění). Pojistné tak vzrostlo v první etapě z 513 na 560 a po druhé úpravě na 636 měsíčně.

Výdaje kapitoly Státní dluh byly ke konci května čerpány ve výši 17,2 mld. , tj. 50,2 % rozpočtu, což je o 2,4 mld. více než bylo ke konci června loňského roku.

Na odvody vlastních zdrojů ES do rozpočtu EU bylo poukázáno zatím 12,9 mld. , což představuje 42,9 % rozpočtované výše, a jejich objem je pod úrovní srovnatelného období minulého roku o 0,1 mld. .

Kapitálové výdaje byly čerpány ve výši 24,3 mld. , což představuje 25,7 % rozpočtu (v roce 2005 to bylo 32,1 %), při meziročním růstu o 3,0 mld. .

Celkové saldo hospodaření státního rozpočtu ke konci června 2006 činilo 7,64 mld. . Tento relativně pozitivní výsledek je o 3,88 mld. lepší než v červnu 2005 (saldo 3,76 mld. ). Proti rozpočtovanému schodku, odpovídajícímu polovině roku (37,2 mld. ) je výsledek lepší o 44,8 mld. , což souvisí s nižším čerpáním výdajů proti jejich rozpočtované výši připadající na šest měsíců (o 20,7 mld. ) při současně vyšším plněním příjmů (o 24,1 mld. ). 


Zdroj: TZ MFČR

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář





Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688