Josef Trnka (TPS)
Makroekonomika  |  22.01.2005 15:41:13

Opatrné zvyšování důchodů od ledna 2005 (ohlédnutí).


 

 

Opozice v průběhu každého volebního období pravidelně kritizuje  vládnoucí garnituru za to, že s důchody se nic nedělá, že se nepracuje na koncepci důchodové reformy, že mandatorní výdaje, kde výdaje důchody představují naprosto zásadní položku, jsou neúnosně a zbytečně vysoké atd. Pro velkou skupinu občanů jsou tyto hrátky již únavné a v jejich vnímání představují prázdné mlácení slámy, které je doprovázeno kvaziexaktními analýzami, predikcemi demografického vývoje, a více či méně (ne)smyslnými extrapolacemi.

Podstata věci je ale jednoduchá, buď se společnost o seniory postará nebo ponechá jejich osudu. Řada zúčastněných totiž vnímá důchodce jako množinu neurčitých až indiferentních prvků, s nimiž je nutno pracovat jen na bázi statistických dat. Podobni některým rutinérům z řad lékařského cechu vidí jen obrovský nádor,  velikostí přesahující 200 miliard korun, který je třeba nekompromisně odstranit. To, že takto cílená léčba může pacienta zahubit, pro ně představuje akceptovatelné riziko. Hlavně, že samotný rozpočet bude revitalizován. Tito „experti“ přitom jaksi přehlížejí, že „velkoryse“ manipulují s prostředky, které dnešní poživatelé důchodů do systému vložili, resp. jimi financovali důchody svých předchůdců.

Racionálněji uvažující politici si však uvědomují ošidnost tohoto primitivně ekonomického pohledu. Sociální demokraté a lidovci se snažili s důchodovou kartou hrát citlivě, nicméně v  posledním období poněkud polevili. Když už nedokáží přijít s ucelenou koncepcí důchodové reformy (budiž korektně řečeno, že ono to zdaleka není jednoduché), tak se alespoň pokoušejí takticky lavírovat a přijmou-li restriktivní opatření, vydávají je zpravidla pozitivní krok. Když už v nějakém roce zvýšení důchodů neprovedou, tak alespoň vymyslí nevýznamnou modifikaci zákonného ustanovení, na jehož základě se valorizace důchodových dávek provádějí. Když už se odhodlají důchodcům přidat tak málo, jak se dosud v historii nestalo, dlouho před tím o tom mluví a seniory udržují v naději. V každém případě si uvědomují, že tato skupina je z pohledu voličské základny velmi významná.

Čtvrtina celé populace totiž v mase voličů představuje mnohem větší podíl, protože ze „zbývajících“ třech čtvrtin mají volební právo až ti, kdož dovršili osmnáct let věku. Kromě toho jde o občany, kteří volební právo využívají důsledněji než generace mladší. Pro mnohé důvěřivé jedince této sociální skupiny pak stačí, že o ně někdo projevuje zájem, „že by dal, jen kdyby měl“. Tím se netvrdí, že jde o mentálně zdegenerované subjekty, důvěřiví a bláhoví jsou samozřejmě zastoupeni ve všech věkových skupinách, společenská situace důchodců je však přece jen specifičtější. Jim většinou nezbývá nic jiného než čekat na to, co stát nadělí, jejich aktivní účast na ekonomickém dění je velmi ztížena řadou subjektivních i objektivních faktorů, které jsou navíc v právní rovině stále „dolaďovány“ k jejich tíži. Z hlediska taktiky volebního boje nutno ovšem rafinovanou dlouhodobou strategii i verbální taktické tahy ocenit.

Jak se zdá, ODS tento aspekt poněkud podceňuje, a přitom to byla právě především ona, kdo nastavil poměrně velkorysá pravidla pro zvyšování důchodů. Podle původního znění ustanovení § 67 zákona č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění, se vyplácené   důchody   měly  zvyšovat,   jestliže   úhrnný  index spotřebitelských cen vzrostl alespoň o  5 %, přičemž podmínka růstu tohoto indexu se  posuzovala  od kalendářního měsíce,  v němž byla naposledy splněna. 

Uvedené ustanovení postupně ztrácelo dynamiku a jeho verbální vyjádření se stávalo těžkopádnějším. Podle současně platné právní úpravy se vyplácené důchody  zvyšují  (zpravidla) v závislosti na růstu úhrnného indexu spotřebitelských  cen za domácnosti celkem  a na  růstu indexu reálné  mzdy ve stanovených obdobích. Důchody se nyní pravidelně zvyšují od splátky  důchodu splatné v lednu, jsou-li ovšem splněna zákonem stanovená kritéria. Zvýšení důchodů  stanoví vláda nařízením. Jde-li o zvýšení důchodů v pravidelném termínu, je povinna tak učinit do konce září kalendářního roku, který předchází roku zvýšení důchodů, což loni ovšem neučinila. V rozporu s platnou dikcí zákonné normy (§ 67 odstavec 10) ponechala důchodce v nejistotě ještě dalších čtrnáct dnů.

Jisté pohrdání právem na druhé straně „kompenzovala“ doprovodnou kampaní, operující s průměrnými čísly a  pozitivním srovnáním  s  ukazateli „magického“ roku 1989. V tiskové zprávě MPSV uvádí, že „Reálná hodnota důchodů bude v příštím roce činit 102,6 % reálné hodnoty průměrného vypláceného starobního důchodu v roce 1989 a bude tak o 3,3 procentního bodu vyšší než v roce 2004.“ Střízlivě posuzováno, to nic nemění na tom, že nominální nůžky hodnoty průměrného starobního důchodu a průměrné mzdy se stále rozevírají. Nicméně objektivně je třeba poznamenat, že příjmová pásma v rámci zjišťování průměrné mzdy jsou, eufemisticky řečeno, velmi nevyrovnaná a konstrukce výpočtu důchodových dávek výrazně favorizuje sociální složku před zásluhovou. I když tedy bylo tentokrát upuštěno od dělení poživatelů na staro a mlado důchodce, tak fakticky úprava více přála té skupině důchodců, jejichž důchody jsou nižší, a to i přesto, že zvýšení procentní výměry o 5,4 % je „nejnižší možné.“

Stalo se tak zejména v důsledku zvýšení základní výměry, a to o 90 (z částky 1310 na částku 1400 měsíčně). K předchozímu zvýšení základní výměry přitom naposledy došlo v roce 1998. Vyplývá to i z přehledu o všech valorizacích důchodů provedených od účinnosti zákona o důchodovém pojištění. Z něho je patrná četnost a hodnoty (procentní i pevné částky) použité v jednotlivých hromadných akcích.

 

Od kdy

Základní výměra na ()

Procentní výměra o (%)

 

(680)

„starodůchodci“

„novodůchodci“

IV. 1996

920

8

X. 1996

1060

6

VIII. 1997

1260

8

VII. 1998

1310

9

5

VIII. 1999

 

7.5

5

XII. 2000

 

9

5

XII. 2001

 

11

8

I. 2003

 

4

3.8

I. 2004

 

2.5

I. 2005

1400

5.4

Těžko spekulovat o skutečných důvodech, proč ke zvýšení základní výměry došlo. Zda byly motivací aspekty politické, ekonomické, či třeba jen pouhé furiantství. V každém případě bylo porušeno více jak šestileté tabu, kdy z důvodu potlačení nivelizačních prvků v systému, byla hranice základní výměry zmrazena. Z hlediska aktuálních požadavků na racionální chování v oblasti důchodů totiž jde o výdaj sice legální, ale ničím nepodložený - bez reálné vazby na minulé či současné aktivity poživatelů dávek důchodového pojištění.

Za tohoto stavu, vezmeme-li v úvahu i úpravu redukčních hranic (§ 15 zákona č. 155/1995 Sb., ve znění pozdějších předpisů) provedenou nařízením vlády č. 521/2004 Sb., tak koalice mimoděk dává za pravdu filozofii „Modré šance,“ která je myšlenkovou kvintesencí nivelizace v předmětné oblasti.

V kotextu je ovšem třeba zmínit, že důležitý faktor ovlivňující stanovení výše redukčních hranic, jejichž zvýšení zákon o důchodovém pojištění neukládá a neupravuje proto ani žádné limity pro jejich zvýšení, vyplývá z mezinárodních závazků České republiky. Především jde o Úmluvu Mezinárodní organizace práce č. 128 o invalidních, starobních a pozůstalostních dávkách, která požaduje, aby podíl výše nově přiznaného starobního důchodu ke mzděroce, který předchází roku odchodu do důchodu, činil alespoň 45%.

Nutnost plnění této Úmluvy vedla sice vládu k razantnímu zvýšení první redukční hranice, ale už ji nevedla k tomu, aby akceptovala důsledky takového zvýšení při rozhodování o valorizaci důchodů. Důsledkem jejího rozhodnutí valorizovat vyplácené důchody pouze v minimální výši požadované zákonem bude nezanedbatelný rozdíl mezi výší důchodů přiznávaných v roce 2005 a srovnatelných důchodů přiznaných v letošním roce a valorizovaných od lednové splátky v příštím roce. Důchody přiznávané v roce 2005 tak vytvoří nový „zub.“ Veškeré dosavadní snahy o vyrovnání úrovně mezi starodůchodci a mladodůchodci vezmou za své a vytvoří se nová kategorii „novodůchodců,“ jen s posunutím předělu v čase. 

       
    
   Další  komentáře na:  http://www.geocities.com/Nocoment2001/index.htm  v rubrice Výroky.

     

   


AliaShop
- prodej dovolených, stavebního spoření a hypoték, PF a připojení k internetu

Pro bližší info klikněte na malé obrázky.


Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:

Út   6:52  Může v současné situaci ropa dosáhnout 130 USD za barel? Kryštof Míšek (Argos Capital)
Po 14:45  US - tržby maloobchodu v březnu silně nad odhady trhu ČSOB-Dealing (ČSOB-Dealing)




Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Monitoring ekonomiky

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688