Kavárenský řetězec Starbucks nezveřejnil za své čtvrté fiskální čtvrtletí příznivé hospodářské výsledky. Hurikány Harvey a Irma totiž srazily jeho tržby ve více než 1 100 amerických kavárnách meziročně o 2 procenta. Když by se ale dopady hurikánů na hospodaření firmy nezapočítávaly, dosáhly by tržby růstu o 3 procenta. Akcie firmy během včerejška klesly kvůli tomu o neclého 0,5 %.
Starbucks společně s výsledky hospodaření oznámil, že prodá svou čajovou značku Tazo společnosti Unilever za 384 milionů dolarů. Aktuálně Starbucks vykázal zisk ve výši 788,5 milionu dolarů, což představuje 54 centů na akcii, ve srovnání s 801 miliony dolarů zisku vloni, což bylo 54 centů na akcii. Upravený zisk o jednorázové položky dosáhl 55 centů za akcii ve srovnání s 50 centy za akcii před rokem. Tržby klesly na 5,70 miliardy dolarů z 5,71 miliardy dolarů před rokem.
Prodeje značky Tazo Unileveru zahrnuje prodej receptů, duševního vlastnictví a zásob. Starbucks se soustředí na značku Teavana, která se řadí do „super prémiového“ čajového segmentu. Starbucks koupil společnost Tazo v roce 1999 za 8,1 milionů dolarů.
Dopady tropických bouřek tak musely pro čistý zisk na akcii nakonec podle Jána Hladkého, analytika Patria Finance zachraňovat neprovozní položky, které spolu s příznivějšími daňovými náklady dokázaly minimalizovat negativní dopad na -2 % meziročně. Výsledná hodnota 0,55 USD/akcii je tak podle něj víceméně v linii predikcí. Provozní marže se podle Jána Hladkého meziročně zúžila o 240 bps meziročně na 20 %.
na výnosy společnosti ale nejsou jediným problémem firmy. Analytici totiž varovali, že strategie Starbucksu se musí s ohledem na posilování příjmů soustředit na podporu prodeje cenově výhodnějších specialit a nápojů ke snídani, aby se odlišila od silně rostoucí konkurence. Ale Kevin Johnson, generální ř ředitel Starbucks odmítl v rozhovoru pro agenturu Reuters argument, že by firma byla nějak silně tlačena konkurencí. Johnson řekl, že v restauracích ve Spojených státech obecně dochází ke klesající návštěvnosti kaváren, ale Starbucks se tomu snaží čelit nabídkou novinek, například frappuccinos.
Problémem ale je, že i nejbližší konkurenti Starbucku, jako McDonald's, jdou podobnou cestou. McDonalad´s nedávno rozšířil své menu o nové typy káv, jako macchiato a latte a prodává malé espresso nápoje McCafe za 2 dolary. Dunkin 'Brands Group nabízí speciální nápoje ke snídani, včetně sendvičů. Starbucks hrozí i vyšší konkurence od producentů káv, jako Nestlé, Blue Bottle či Intelligentsia, kteří se chystají otevřít více vlastních kaváren.
Investory pravděpodobně podle Jána Hladkého nepotěší nový konzervativní růstový cíl pro další roky. Analytik Patria Finance k tomu říká: „Comparable store sales by nyní měly růst rychlostí 3 až 5 % ročně a čistý zisk na akcii o 12 % meziročně a více. Nicméně ve světle hutnějšího konkurenčního prostředí, v němž je Starbucks tlačen jak levnými prodejci (McDonalds), tak těmi luxusními (Intelligentsia), je načase podívat se pravdě do tváře a ubrat z nereálných cílů. Navíc tyto nové plány dávají prostor pro pozitivní překvapení i při nynějším slabším růstu tržeb,"
Zařazeno | pá 03.11.2017 10:11:00 |
---|---|
Zdroj | Patria |
Originál | patria.cz/zpravodajstvi/3671438/kvuli-hurikanum-se-pilo-mene-kavy-starbucks-do-odnesl-nizsimi-trzbam... |
Přílohy | |
Kategorie | Akcie |