...o to větší to bude překvapení, když bude lepší...
SKUPINA MONETA: VÝSLEDKY ROKU 2016: Plnění strategie a doručení návrhu na výplatu dividendy ve výši 5 miliard- První výsledky MONETY jako obchodované společnosti svědčí o splnění slibů daných investorům
- Opětovný růst úvěrového portfolia překonávající růst HDP
- Významná tvorba kapitálu stimulující vysokou výplatu dividendy ve výši 9,80 Kč za akcii;
- Investice do digitální transformace, které již přinášejí výsledky
- Oddělení od skupiny GE se podaří dokončit o 6 měsíců dříve oproti plánu a navíc s nižším rozpočtem
Tomáš Spurný, Generální ředitel a Předseda představenstva, řekl:
„Jsem rád, že mohu oznámit, že jsme v roce 2016 dosáhli významného pokroku v naplňování našich strategických a finančních závazků, které jsme si stanovili při IPO – a to navzdory náročnému konkurenčnímu prostředí. Naše retailové i komerční portfolio je opět v růstu. A to vše s důrazem na obezřetné řízení rizik vedoucí k významnému zlepšení kvality úvěrů. Další naší silnou stránkou zůstává kapitálová přiměřenost s poměrem CET1 na úrovni 20,5 %. Takového výsledku jsme dosáhli díky našim iniciativám na uvolnění kapitálu, jež jsme navíc dokončili s výrazným předstihem před plánovaným termínem dokončení. 20,5 významně převyšuje náš interní cíl ve výši 15,5 %. MONETA se díky tomu stává jednou z nejlépe kapitalizovaných institucí v České republice i v Evropě a má tak možnost navrhnout dividendu pro akcionáře ve výši 9,80 Kč za akcii, což značí výnos téměř 12 % z konečné ceny akcií v roce 2016.“
„Rozvoj digitálních kapacit MONETY je maximální prioritou pro dlouhodobé fungování našeho obchodního modelu s potenciálem vylepšit a odlišit naše produkty a s tím související zákaznickou zkušenost. V současnosti se nám skvěle daří budovat naše internetové bankovnictví, mobilní bankovnictví i webový portál, čímž posilujeme naši schopnost udržet si stávající a přilákat nové klienty. Rovněž významně investujeme do našich IT systémů, abychom dosáhli automatizace našich firemních procesů.“
„I nadále klademe velký důraz na řízení nákladů. Podařilo se nám snížit celkové náklady o 8 % a udržet poměr nákladů k výnosům ve výší 46 %. Tohoto úspěchu jsme dosáhli navzdory výdajům na oddělení od korporace a zvýšeným investicím do naší digitální platformy. Výkonnost našich zaměstnanců podpořená incentivními schématy a cenovou politikou vedla k solidnímu nárůstu v produkci objemů napříč jak retailovým tak i SME segmentem.”
„Závazek managementu výrazně zlepšit kvalitu našich aktiv byl splněn, když jsme snížili objem nesplácených úvěrů o 47 %, což vedlo k poklesu poměru nesplácených úvěrů z 11,7 % na 6,3 %. Zároveň jsme si udrželi zdravou míru celkového krytí nesplácených úvěrů ve výši 82,5 %. Naše náklady na úvěrové riziko zůstaly velmi nízko na úrovni 84 bazických procentních bodů, což je v souladu s informacemi poskytnutými trhu a investorům ve třetím kvartálu.
„Učinili jsme dobrý pokrok při prvních významných krocích na naší cestě k přeměně v plně nezávislého, veřejně obchodovaného českého bankovního šampiona. I nadále je naším dlouhodobým cílem návrat banky k udržitelnému růstu v oblasti úvěrů pro retailové a komerční klienty a malé firmy. Kromě toho se bude banka snažit o akceleraci růstu z minulých let, kterým zastavíme výše zmíněné oslabení v našich příjmech. Tento přístup je ztělesněním našeho závazku doručovat stabilní a předvídatelné dividendy našim akcionářům v souladu s naší dividendovou politikou ustanovenou v roce 2016.“
Návrat k růstu
Navzdory náročnému konkurenčnímu prostředí dosáhla MONETA pokrok při plnění cílů a závazků stanovených po procesu IPO. Hrubý objem splácených úvěrů za toto období vzrostl o 4,1 %, čímž překonal růst HDP v České republice a dosáhl zvlášť dobré úrovně nových objemů úvěrů v některých klíčových segmentech, jako například hypotéky, spotřebitelské úvěry a půjčky pro malé a střední firmy.
V segmentu retailových půjček si společnosti MONETA v loňském roce udržely svou pozici, což vedlo k 20% tržnímu podílu v oblasti nových objemů nezajištěných spotřebitelských úvěrů. Čistý podíl retailových splácených úvěrů stoupl o 3 %. Produkce nových spotřebitelských úvěrů vzrostla meziročně o 21 %. Objem nových hypoték vzrostl o 68 %, a to zejména díky rozšíření hypotečních týmů a expanzi sítě hypotečních zprostředkovatelů. Nové objemy retailových úvěrů na koupi vozidel a příslušenství také stouply, a to o 26 %. Všechna tato růstová čísla značí úsilí vedení ukotvit MONETU mezi vedoucími hráči na trhu retailových úvěrů. Podporou jim jsou údaje svědčící o spokojenosti zákazníků „net promoter score“ dosahující úrovně 28. Tento rozmach více než vyvažuje pokles v prodeji kontokorentů a ...