Před časem se na internetových stránkách čínského ministerstva průmyslu objevil na první pohled nevýznamný návrh zákona, kterému lidé v zahraničí nevěnovali moc pozornosti. Pak si ho ale všiml jeden německý diplomat z ambasády v Pekingu a začal zvonit na poplach. Právě v tu dobu byl na cestě do hlavního města Číny německý ministr hospodářství Sigmar Gabriel a měl s čínským vedením hovořit o obchodu mezi oběma zeměmi. Když se na návrh zmíněného zákona podíval, nevěřícně se ptal: Je skutečně možné, že by už brzy mělo být každé sedmé auto prodané v Číně poháněné elektřinou ! A že tyto vozy mají být vyráběny hlavně čínskými firmami .
Jeden ze zástupců německého průmyslu o tomto zákonu hovoří jako o shozené bombě a vlny, které vyvolala, jsou stále znatelné. Německé automobilky nyní dosahují rekordně vysokých tržeb. Politici, vedení firem i jejich zaměstnanci žijí v iluzi, že technologický náskok jejich odvětví jim i nadále zajistí náskok před jinými zeměmi a společnostmi. Jenže se začínají objevovat i obavy, že se sílícím posunem směrem k elektrovozům se bude zdánlivá dominance značek jako Daimler či BMW hroutit.
Prodeje elektrovozů rostou po celém světě, jejich cena klesá a zlepšují se jejich jízdní vlastnosti. V boji se znečištěním ovzduší ve velkých městech navíc nemají alternativu. Pokud města jako Peking či Šanghaj v budoucnu klasické spalovací motory úplně zakážou, německé automobilky už nebudou mít na vybranou. K tomu všemu se nyní jejich dieselové motory spojují s podváděním při emisních testech.
Německé automobilky věnují hodně snahy tomu, aby bylo oddáleno zavádění přísnějších emisních limitů. Snaží se vyhnout zákazům dieselových motorů v centrech německých měst, i když hodně znečištěná města jako Mnichov či Stuttgart už o tomto zákazu uvažují.